Verhuurder wil woning verkopen

VDH
Topic Starter

Verhuurder wil woning verkopen

#1 , 26 mei 2009 08:55

Beste,

Gisteren kreeg ik telefoon van het immokantoor om zo snel mogelijk langs te gaan aangezien de verhuurder mijn woning wil verkopen.
In het contract (3-jarig) is echter enkel voorzien dat de overeenkomst een einde kan nemen wanneer de verhuurder zelf het goed zal bewonen (6 maanden), wanneer er een renovatie zal gebeuren (eveneens 6 maanden), of om om het even welke reden, maar dit slechts na het verlopen van de termijn van het contract (dus na 3 jaar).

Aangezien er nergens iets over een mogelijke verkoop van de woning wordt verteld vroeg ik mij af welke termijn hiervoor moet worden gerespecteerd door de verhuurder. Zal hij hier eveneens moeten wachten tot het contract ten einde is?
Ik wil namelijk graag weten waaraan ik mij kan verwachten tijdens het gesprek met het immokantoor.

Daarnaast vroeg ik me ook af of het mogelijk is om kosten van schilderwerken en verfraaiing te recupereren? Ik woon hier namelijk nog geen jaar en alle muren werden nog maar net herschilderd.

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 26 mei 2009 12:57

Uw verhuurder mag het pand verkopen wanneer hij wilt maar noch hijzelf, noch de nieuwe eigenaar zal uw contract kunnen verbreken vooraleer de periode van drie jaar voorbij is.

JohnD

#3 , 26 mei 2009 13:02

Als dat een vast kontrakt is van drie jaar gaat dat ook niet zelfs voor zelf bewonen van de verhuurder.

En van langsgaan naar het immokantoor.. laat ze dat maar schriftelijk doen.

Iets rekupereren van schilderwerk zal niet gaan.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

Vandebos

#4 , 26 mei 2009 13:11

Als dat een vast kontrakt is van drie jaar gaat dat ook niet zelfs voor zelf bewonen van de verhuurder.

En van langsgaan naar het immokantoor.. laat ze dat maar schriftelijk doen.

Iets rekupereren van schilderwerk zal niet gaan.
Als in het contract van beperkte duur specifieke opzegvoorwaarden beschreven staan die explicitiet aantoonbaar slaan op de verhuring van korte duur zijn deze wel geldig.
De wet zegt enkel dat de opzegtermijnen bij wet vastgelegd voor contracten van meer dan 3 jaar niet geldig zijn voor contracten van kortere duur, nergens wordt in de wet aangehaald dat het niet mogelijk is contractueel andere opzegmogelijkheden vast te leggen.

VDH
Topic Starter

#5 , 26 mei 2009 13:13

Dus zelfs al staat die mogelijkheid in het contract (zelf bewonen door de verhuurder, mits een opzegtermijn van 6 maanden), dit is dan niet geldig?

Vandebos

#6 , 26 mei 2009 13:24

Zoals ik zei, dat hangt af van hoe de opzegvoorwaarden zijn verwoord in het contract. Als zij verwijzen naar de artikels in het Burgerlijk Wetboek die opzeg termijnen vastleggen, zijn ze niet geldig.

Als er specifiek vermeld wordt dat die opzegvoorwaarde bedoeld is voor een contract van beperkte duur dan is het een ander verhaal.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 mei 2009 14:15

Of in een contract voor bepaalde duur (max. drie jaar) partijen de mogelijkheid kunnen voorzien om de overeenkomst vroegtijdig op te zeggen, is voor betwisting vatbaar.

Ik denk dat er weinig rechtsleer en rechtspraak te vinden is die het standpunt verdedigt dat een clausule die de verhuurder toelaat de overeenkomst vroegtijdig te beëindigen, geldig is.

Meestal wordt wel aanvaardt dat een dergelijke clausule die de huurder toelaat de overeenkomstig vroegtijdig te beëindigen geldig is.

Bij mijn weten is er nog geen cassatiearrest hierover.

Conclusie: de kans dat de koper de overeenkomst voor het einde van de overeenkomst kan beëindigen is zeer klein (misschien is er hier of daar wel een vrederechter die het zal toestaan, ik betwijfel of er rechtbanken van eerste aanleg zijn - die in beroep uitspraak doen tegen de vonnissen van de vrederechter - die het zullen toestaan).

Let wel: dit is onder voorbehoud dat het om een contract van bepaalde duur - max. drie jaar gaat.

scorpioen

JohnD

#8 , 27 mei 2009 01:06

Conclusie: de kans dat de koper de overeenkomst voor het einde van de overeenkomst kan beëindigen is zeer klein
Ik denk onbestaande. Waar blijft de zekerheid van de huurder als hij nog niet zou kunnen rekenen op een minimum vaste huurtermijn van 3 jaar. Dit is druist kompleet tegen de "zin" van de huurwetgeving in, wat betreft het gedeelte van die huurwet dat de huurder een woonzekerheid zou moeten geven.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Huren”