Ben ik fout bezig?

Nicks
Topic Starter

Ben ik fout bezig?

#1 , 28 jun 2009 01:18

Ik zit in de volgende situatie, en ik denk dat het zo'n uitzonderlijk geval is.

Ik ben huurder van een sociale woning, en ben gestart met een eenmanszaak. De eensmanszaak is een internetbedrijf (webshop) die dus volledig op het www draait. Het enige fysieke in mijn appartement is mijn pc en internetaansluiting. Zelfs voor het bellen gebruik ik een internetdienst (voip).

Valt dit nu onder handel drijven in een sociale woning zonder toestemming? Of gaat het hier om een uitzondering, omdat het bedrijf enkel op het internet bestaat?

Het adres zal een postbusadres van de Post worden.

Ik ben benieuwd naar de reacties!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 28 jun 2009 12:38

Ik denk denk dat u veilig bent voor het handel drijven in een sociale woning zonder toestemming. (op conditie dat de cliënten hun aankopen niet bij u thuis komen afhalen en hinder voor omwonenden veroorzaken)

Kwestie blijft natuurlijk of in aanmerking blijft komen voor een sociale woning als uw webshop een groot succes kent... :D

Nicks
Topic Starter

#3 , 28 jun 2009 15:36

Ik denk denk dat u veilig bent voor het handel drijven in een sociale woning zonder toestemming. (op conditie dat de cliënten hun aankopen niet bij u thuis komen afhalen en hinder voor omwonenden veroorzaken)

Kwestie blijft natuurlijk of in aanmerking blijft komen voor een sociale woning als uw webshop een groot succes kent... :D
Er komen geen klanten bij mij langs, maar omgekeerd kan wel voorkomen als ze er op staan.

Ja, als ik bij een te hoge inkomsten eruit moet, dan heb ik daar natuurlijk wel het geld voor. :wink: Maar ik denk dat ze eerder het maximumtarief gaan vragen, omdat dit berekent wordt aan de hand van de behaalde inkomsten op jaarbasis. En ik vermoed dat ik wel aan 2x de oude inkomsten ga zitten.

Mijn zorg is enkel of ik niet fout bezig ben door dit niet bij hen te melden. Ik heb schrik dat ze dit gaan weigeren, en dan gaat er een grote hap uit mijn financiële budget. Kantoorruimtes zijn niet van de goedkoopste. :evil:

Bedankt voor de reactie! En antwoorden en ervaringen zijn nog steeds welkom! Het gaat hier dan ook om een speciaal geval.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 jun 2009 17:08

Als in het reglement staat dat u geen handel mag drijven - noch enige handelsactiviteit mag uitoefenen of dat de woning alleen en uitsluitend mag dienen tot bewoning ... dus totaal geen beroepsactiviteiten dan ga je wel problemen kunnen krijgen.

Daarbij uw activiteiten hebben een BTW nr en of ondernemingsnummer met een vestigingsadres - hoe gaat u dat allemaal geheim houden?

De electriciteit betaal je die zelf of via de firma

Nicks
Topic Starter

#5 , 29 jun 2009 22:03

Als in het reglement staat dat u geen handel mag drijven - noch enige handelsactiviteit mag uitoefenen of dat de woning alleen en uitsluitend mag dienen tot bewoning ... dus totaal geen beroepsactiviteiten dan ga je wel problemen kunnen krijgen.

Daarbij uw activiteiten hebben een BTW nr en of ondernemingsnummer met een vestigingsadres - hoe gaat u dat allemaal geheim houden?

De electriciteit betaal je die zelf of via de firma
Op dit moment staat het bedrijf nog op mijn privé adres ingeschreven, maar dit ga ik laten wijzigen naar een postbusadres.
Er is dan ook geen link meer met mijn privé woonst.

De electriciteit moet ik, denk ik, gewoon zelf betalen. Maar dat wil ik nog met mijn boekhouder bespreken. En als ik genoeg budget heb, ben ik nog wel van plan dit te melden, maar dan ik bij een eventuele weigering alsnog kantoorruimte nemen.

artemis

#6 , 30 jun 2009 10:00

Op dit moment staat het bedrijf nog op mijn privé adres ingeschreven, maar dit ga ik laten wijzigen naar een postbusadres.
Kan dat wel? een bedrijf op een postbusadres?

Vandebos

#7 , 30 jun 2009 10:26

Er is een verschil tussen adres maatschappelijke zetel en postadres.

artemis

#8 , 30 jun 2009 10:41

Er is een verschil tussen adres maatschappelijke zetel en postadres.
Inderdaad, bv een winkel kan een uitbatingsadres op X hebben en een maatschappelijke zetel op Y. Daarom vraag ik me af of enkel een postbusadres voor beide gevallen mogelijk is want daar kan geen enkele controleur binnenstappen.

Nicks, wat zegt je boekhouder daarover?

Nicks
Topic Starter

#9 , 30 jun 2009 12:59

Ik heb nog geen boekhouder. Daarvoor moet ik nog op afspraak komen.

Een bedrijf met een postbus is perfect mogelijk: http://www.post.be/site/nl/sse/receive_ ... a_box.html
Deze is dan wel gekoppeld aan een tweede adres, dus het privé.

En als de controleur moet langskomen is dat vanzelfsprekend op het tweede adres, gezien ik er 2 moest opgegeven: privé + adres van bedrijf. In mijn geval heb ik 2 dezelfde opgegeven. Maar dit ga ik wel wijzigen.

Verder zie ik op http://goudengids.truvo.be/search/postbus 'veel' bedrijven met een postbus.

Hier ook nog een voorbeeld van een ondernemer die volledig op het internet bestaat http://goudengids.truvo.be/detailssearc ... 6105_00000
Daar wordt een .be naam als bedrijsnaam gebruikt (wel handig eigenlijk).

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 30 jun 2009 18:02

postbusadres --- waar haalt men het...

U bent als privé persoon ingeschreven op een adres nl uw woonst niet in een postbus bij de post

Uw firma heeft een vestigingsplaats en een maatschappelijke zetel op een fysieke plaats nl op een adres.

Ik denk niet dat je er mee weg zou komen - langs de andere kant is alles mogelijk.

U kan wel bij de post (= privé organisatie) een postbus hebben waar u al uw post naartoe laat sturen.
Dat is volledig wettig want heeft niets te maken met inschrijving van een persoon of een firma.
Een aantal grote firma's werken trouwens zo en ook in Nederland is dat normaal.
Maar overheidsdiensten gaan gewoon naar de post en vragen waar de houder van de postbus gevestigd is ( als ze het niet weten).
Trouwens in /op al uw uitingen brief - factuur enz en OOK op uw website moeten al uw firmagegevens staan - dus naam - ondernemingsnummer en BTW nr ( nu wel dezelfde cijferreeks).
De eventuele zoekingen gaan dan plaatsvinden op uw privé adres en of vestigingsplaats / maatschappelijke zetel.

Terug naar “Huren”