inwonend broer bij ouders

Cherocee
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

inwonend broer bij ouders

#1 , 31 mar 2019 11:57

mijn broer woont in bij ouders, wat als ouders komen te sterven, heeft hij dan recht om in het ouderlijk huis te blijven wonen omdat zijn domeciel daar is

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 31 mar 2019 12:18

Als de eerste ouder sterft behoudt de overlevende partner minimaal het vruchtgebruik en kan de broer blijven inwonen.

Als de tweede ouder sterft bekomen de kinderen het huis in volle eigendom. Als de broer er dan blijft wonen betaalt hij huur aan de erfgenamen (hemzelf inkluis) evenals de huurderslasten (energie, brand, ...).

Een testament kan de verdeelsleutel wijzigen.

Cherocee
Topic Starter

#3 , 31 mar 2019 12:46

dus er is geen sprake van een soort vruchtgebruik zonder testament als ik jet goed begrijp

Reclame

Sirkii

#4 , 31 mar 2019 14:25

dus er is geen sprake van een soort vruchtgebruik zonder testament als ik jet goed begrijp
Tenzij dot vruchtgebruik testamentair zou vastgelegd zijn maar dan kunnen de andere erfgenamen nog altijd naar de rechter om de onverdeeldheid te breken.

Cherocee
Topic Starter

#5 , 31 mar 2019 16:54

Oké bedankt voor de reactie

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”