Beste,
Art 1145 BW over Verdeling zegt: "Indien er een batig Saldo is, wordt dit bij helften verdeeld"
Een zaak in vereffening en verdeling sleept al 20 jaar aan.
Er is een huis - ik neem dit huis over
De grond was van mij, voor huwelijk - huwden met contract algehele gemeenschap - maar als vereffeningsbeding bij ontbinding anders dan overlijden gelden de vergoedingsregels van het wettelijk stelsel volgens contract
We lieten de Notaris een schatting doen van waarde van het geheel onroerend goed - en waarde grond apart (indien het nog onbebouwd zou zijn)
Voor de grond baseert de notaris zich op art 1432 BW (Het gemeenschappelijk vermogen is vergoeding verschuldigd aan de man voor de inbreng van de grond in het gemeenschappelijk vermogen)
De notaris zegt ook, dat gebaseerd op BW 1436, de vergoedingen intrest opbrengen vanaf de dag van onbinding van het stelsel tot de dag van de definitieve vereffening/verdeling. In dit geval is het gemeenschappelijk vermogen een intrest-vergoeding (Dit bedraagd de wettelijke intrest) verschuldigd aan de man.
Het onroerend goed is geschat aan 200.000€ (afgerond).
Er is intussen een lening door mij alleen afbetaald van 60.000€ (die nog open stond - bij ontbinding stelsel)
De waarde grond is geschat aan 80.000€. (afgerond)
De waarde intrest staat momenteel PM (Pro Memorie) - Volgens de notaris is die pro memorie momenteel 110.000€ (afgerond)
Als ik dan bereken stel ik vast:
Actief
Te verdelen: 200.000
Passief
Lening: 60.000
Grond: 80.000
Intrest: 110.000
Dus: 200.000 -60.000 -80.000 -110.000 = -50.000 (min)
Dit is negatief! - Als je dat door 2 deelt = -25.000 (dus negatief!)
Wat wil nu art 1145 BW zeggen? dit zegt immers: "Indien er een batig Saldo is, wordt dit bij helften verdeeld"
Omdat er geen batig saldo is, kan dit niet verdeeld worden?
Kan dit toch niet verrrekend worden bij vergoedingen?
(Bij de vergoedingen moet o.a.wel de helft van lening terugbetaald worden door de vrouw, en dient de man woonstvergoeding voor de helft van de huurwaarde te betalen.)
Groetjes,
Lowie