#4 , 11 sep 2009 00:06
Als je er de commentaren op na leest in het Rechtskundig Weekblad volgend op de nieuwe Wet op de Voogdij enerzijds en het boek van Sven Mosselmans (uitgave 2005 bij Kluwer) ook omtrent de voogdij anderzijds.. dan moet het duidelijk zijn dat de afschaffing van de "Familieraad" een goede zaak is.
Maar.. misbruiken, oneigenlijk gebruik, rammelende beschikkingen van vrederechters, etcetera.. het heeft altijd bestaan en het zal altijd blijven bestaan.
Deze geliberaliseerde wereld is nu eenmaal aan de typetjes met een verminderd normbesef, aan de cowboys e.a. durvers.
Welnu, u kan en u mag van uw vrijheden gebruik maken.. u kan een afspraak maken met de terzake bevoegde vrederechter en het een en ander uit de doeken doen.. maar eigenlijk mag hij daar niet op ingaan.. hij mag eigenlijk u geen enkel advies verstrekken; doet hij of z'n griffier dat wel.. dan stelt hij zich bloot aan tuchtsancties.. tenminste als iemand van de betrokkenen (bijv. de verzoeker of iemand uit z'n omgeving) z'n mond niet kan houden!
Maar goed, ik heb het ook gedaan en met resultaat; maar daarna mag u er zich aan verwachten dat de getoucheerde tegenpartij misschien wel alle middelen uit de kast gaat halen om u zwart te maken.
Maar desondanks.. volhouden zou ik zeggen!
Tenslotte toont dit voorval andermaal aan dat de huidige al tweemaal vernieuwde Wet op de Voogdij een tweede reparatie moet ondergaan.
Met wat te googlen ben ik er destijds bij uitgekomen dat o.a. de twee volgende politici meewerkten aan het totstandkomen (de besprekingen sleepten bijna 10 jaar aan) van de nieuwe wet en dat zijn ene Servais Verherstraeten van de CD&V en ene Willems van de Open-VLD.. neem gerust contact op met die mannen en begeef u al evenzeer naar de bevoegde Vrederechter (herinner u evenwel mijn aanbeveling).. en tenslotte wie niet waagt die niet wint hé ?!