Ik heb een paar vraagjes over een politie controle die ik dit weekend heb meegemaakt en Google helpt er niet veel in moet ik zeggen.
Ik zal eerst de situatie even schetsen.
Op de nacht van zaterdag en zondag werd ik tegengehouden door een undercover politieauto en binnen de minuut werd ik omsingeld aan een leger van politie. Ik werd direct gefouilleerd en ondertussen werd mijn auto doorzocht. Toen ik vroeg waarom dit allemaal nodig was zeiden ze dat ze in de regio (Brasschaat) veel last hebben van drugsdealers in huurauto's (Ik rij met een Poppy deelauto). Ik had geen drugs bij maar ik moest wel voor een of andere reden een speekseltest uitvoeren. Nu rook ik wel regelmatig een jointje (alleen in het weekend) dus natuurlijk kwam deze positief uit terwijl ik de dag zelf niets had gerookt... Dus zodoende werd mijn rijbewijs 15 dagen ingetrokken en zal ik voor de rechtbank moetten verschijnen...
Nu is mijn vraag:
-Mag dit allemaal zomaar? Ik vind het vrij absurd dat ik als een crimineel werd behandeld terwijl ik niet onder invloed was, op een normale manier naar huis reed en ik niets had te maken met de reden waarom ze me tegenhielden.
-Is het normaal dat ik geen verklaring heb moeten afleggen of geen PV is opgesteld? Nu kunnen ze een beetje beweren wat er willen dat er is gebeurd zonder verklaring, niet?
-Is een onmiddellijke intrekking van het rijbewijs een normale straf? Via Google zie ik dat ze in eerste instantie een rijontzegging van 12uur geven. Maar het kan zijn dat ik dit misschien fout interpreteer ofzo

-In het "administratief document" dat ik heb getekend staat dat ik op de dag dat ik mijn rijbewijs terug mag ophalen een nieuwe speekseltest KAN afleggen. Heeft dit enig nut? Ik zag ook via Google dat je na de 15 dagen verplicht een nieuwe speekseltest moet afleggen en indien het opnieuw positief is word uw rijbewijs opnieuw ingetrokken voor 15 dagen? Maar er staat duidelijk "u KAN zich aanbieden voor een nieuwe speekseltest" dus ik veronderstel dat dat in mijn situatie niet zo zal zijn of toch wel?
-En dan natuurlijk the million dollar question. Is er een manier om verdere straffen van de rechtbank te kunnen ontlopen of tenminste toch zo laag mogelijk te houden?
Voor degene die hier op antwoorden, alvast bedankt om er de tijd voor te nemen!

Groetjes,
Baloe de beer