#7 , 07 okt 2020 19:56
Ik dacht tot nu toe dat dit een onpartijdig forum was, maar blijkbaar ben ik terechtgekomen bij de politievakbond…
En na de laatste bijdragen die ik moest lezen, zit ik nu met meer vragen dan antwoorden op mijn twijfels.
1) Als je wordt gestopt door een politieman en je wel begrijpt wat er aan de hand is ga je de instructies of bevelen van de politie ook snel opvolgen. Als je weet of denkt dat je helemaal niets verkeerds hebt gedaan, is wat verbazing en aarzeling meer dan begrijpelijk volgens mij. In mijn geval waren er trouwens geen externe omstandigheden die een onmiddellijke reactie mijnerzijds hadden gevergd.
2) Artikel 23.2 is helemaal niet van toepassing in mijn geval omdat de op die straat geparkeerde voertuigen zich buiten de rijbaan bevonden. Ik was toen stilgestaan om de wagen te lossen, wat zeker wel mag.
3) De interpretatie van het verloop van het losproces zoals door iemand boven beschreven, waarbij het afzetten van een kind niet aanvaardbaar zou zijn, vind ik betwistbaar om het minste te zeggen. De kribbe waar mijn zoontje naar gaat, heeft een voordeur naar het voetpad, en daar juist moet je je kind ook afzetten. Vanwege Corona-beperkingen mogen en hoeven ouders die hun kinderen gewoon afzetten, niet binnen te gaan. Mijn kind is trouwens geen baby, en werd sowieso door één van de begeleidsters ontvangen in de inkom, zoals elke ochtend. Dit alles kon die politieman in ieder geval niet door hebben, want hij heeft niet eens gekeken in de auto of ik werkelijk een kind moest laten uitstappen. Hij had me in de verre geviseerd, en had beslist dat ik weg moest, om het even wat ik daar stond te doen.
4) Over de vermeende ijver van de Brusselse politie: ik weet niet hoeveel van deze schrijvers er echt ervaring mee hebben. Ik zie elke dag in Brussel auto’s die geparkeerd staan op kruispunten en in bochten, die hindernis en soms zelfs een gevaar vormen voor het verkeer. Ze staan elke dag op dezelfde plaatsen. Sinds ik in Brussel woon (2008) heb ik geen enkele keer de politie zulke evidente parkeerovertredingen zien sanctioneren. Niet eens de talrijke voertuigen – meestal bestel- en vrachtwagens – die tijdens de spitsuren op de rijbaan stilstaan, hoewel er een paar meter verder genoeg plaats is om buiten de rijbaan probleemloos te parkeren, en niemand letterlijk in de weg te staan.