Riskeer ik of mijn vriend een boete op basis van dashcam beelden

Machine
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Sd kaart dashcam in beslag genomen, boete?

#1 , 24 okt 2020 23:24

Goedeavond,

Ik peins hier al sinds dat de politie mijn sd kaart van de dashcam die een ongeval van mijn vriend heeft gefilmd. Er was hier vooral stoffelijke schade en enkel hij had schade geleden.

Hiervoor heb ik geen ontvangstbewijs gekregen maar de agent in kwestie heeft wel mijn contactgegevens opgeschreven.

Hoewel, op die sd kaart staan zelf incriminerende filmpjes (te vlot rijden).

Nu vraag ik me af of de politie de rest van de film, niet gerelateerd aan het ongeval, mag gebruiken om ons te penaliseren. De snelheid staat er ook op maar de teller is niet geijkt en het is wel zichtbaar dat we vlot reden.

Wat kan ik, of mijn vriend en ik verwachten?
Ik kan er namelijk geen duidelijk antwoord vinden voor een soortgelijke situatie.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 25 okt 2020 09:01

Hoewel, op die sd kaart staan zelf incriminerende filmpjes (te vlot rijden).

het is wel zichtbaar dat we vlot reden.

Veelzeggend en tegelijkertijd verhullend taalgebruik. Moet je kunnen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

eylis

#3 , 25 okt 2020 09:08

Tja een rechter beoordeelt "te vlot rijden" wel in categorieën. Als het er verschillende malen te vlot aan toe ging, wordt het rijbewijs vlotjes ingetrokken. Ik vermoed dat ze de hele film zullen bekijken. En dan hangt de vlotrijder er aan voor de moeite. Wat me verontrust is dat er in uw post totaal geen gevoel van spijt te bespeuren valt. Enkel een bezorgdheid veroordeeld te worden.

Reclame

mava105

#4 , 25 okt 2020 09:20

Wat me verontrust is dat er in uw post totaal geen gevoel van spijt te bespeuren valt. Enkel een bezorgdheid veroordeeld te worden.
En juist die chauffeurs veroorzaken ongevallen :evil:

bosprocureur

#5 , 25 okt 2020 10:09

:lol: "vlot rijden" ... wat verstaat u daaronder ?

Machine
Topic Starter

#6 , 25 okt 2020 11:00

Ik heb er inderdaad wél spijt van maar daar zit ook natuurlijk ook wel de bezorgdheid om veroordeeld te worden in. Het is dom om te snel te rijden en wie zijn gat brand moet op de blaren zitten. Maar ik schrijf er expres geen snelheid bij om niet veel vrij te geven. Ik ben trouwens niet de veroorzaker maar een getuige, maar dat is bijzaak.

Hoewel, de malen waar het er erg vlot aan toe ging waren op lege banen met veel zicht. Dat zegt nog steeds niet dat we snel mogen rijden.
Daarbij zijn deze snelle stukken vér gebeurd voor het ongeval.

Waar ik wel blij om ben (en dit is het belangrijkste) is dat mijn vriend het nog kan navertellen. Het goede is, is dat zijn ongeval op camera staat. In had met de politie dit nog eens bekeken op het schermpje van de camera maar het was niet goed te zien omdat de afstand tussen ik en mijn vriend al te groot was. Hij reed al een goede 200m verderop van mij. Hopelijk helpt dit met het schetsen van de situatie.
Een andere vriend van mij die het ongeval van dichterbij zag gebeuren had dezelfde situatie verklaard heb ik gehoord en degene die in het ziekenhuis ligt heeft ook dezelfde verkaring gegeven.

Als het lijkt of ik geen spijt heb dat ik snel heb gereden dan weet ik niet hoe ik dit moet over laten komen want dat spijt me wel heel erg.

Franciscus

#7 , 25 okt 2020 14:54

Dus uw vriend reed dus nog veel sneller????

Machine
Topic Starter

#8 , 25 okt 2020 15:21

Nee?? Ben je woorden in mijn mond aan het leggen??
Ik vraag advies en ik word behandeld als zijnde doodrijder??

Toen het ongeval gebeurde reed hij 50 per uur waar er 50 mocht gereden worden, hij zag een bocht niet en vloog eruit. De politie is komen kijken en vroeg mijn beelden op. Het stond half en half op camera en om alles groter te bekijken vroegen ze mijn sd kaart die ik heb afgegeven.
Ik kreeg geen ontvangstbewijs etc dus hebben ze gewoon mijn sd kaart meegepakt. Daarop staat er nog film waarbij we niet zo´n goed rijgedrag hebben van een paar uren geleden, wat niets te maken heeft met het domme ongeval.

mava105

#9 , 25 okt 2020 15:22

Als u samen achter de wagen van uw vriend reeds, kan de deskundige hieruit de snelheid van de wagen van uw vriend bepalen, en mogelijks de verantwoordelijke voor het ongeval vaststellen. Als uw vriend even vlotjes reed als jij ziet het er voor hem niet goed uit.

bosprocureur

#10 , 25 okt 2020 18:07

Toen het ongeval gebeurde reed hij 50 per uur waar er 50 mocht gereden worden, hij zag een bocht niet en vloog eruit.
:evil: :evil: :evil: ???? Daar geef ik geen verdere commentaar op....

Of toch, naar het schijnt kan eens goed verschieten geen kwaad om wat voorzichtiger te worden. Bij deze dus.

eylis

#11 , 25 okt 2020 18:15

50 per uur rijden en een bocht niet zien. Omdat de chauffeur naar iets anders aan het kijken was? Omdat de bocht te snel daar was? Ik vind dat vreemd.

Machine
Topic Starter

#12 , 25 okt 2020 18:28

@eylis, klopt, hij vertelde in de verklaring dat hij gebeld werd door zijn vriendin en hij plots naar zijn gsm keek.
De bocht was zeer goed te zien.

Machine
Topic Starter

#13 , 26 okt 2020 21:32

Jullie waren dus in twee auto's achter elkaar geregeld redelijk vlot aan het rijden.
Kan ook herschreven worden als "waren aan het racen" ..
Niet juist voor hij uit de bocht is gereden. We hadden een pauze en bij het gewoon (aan reglementaire snelheid en het volgen van de verkeersregels) vervolgen van onze weg is hij uit de bocht gereden door afgeleid te zijn.
In dat geval ziet het er ook voor u mogelijk niet zo best uit, als politie filmpje wat verder terug gaat bekijken, en jullie tesamen redelijk vlot ziet rondscheuren,
Dit is verstaanbaar, maar mag dit in kwestie dan wel? Mag de politie een verkeersboete opstellen op basis van niet gereglementeerde camerabeelden die ze zien die niet relevant zijn aan hetgeen dat ze gaan onderzoeken?
Ik heb trouwens een filter op die camera zitten die alles sneller doet uitslaan dan dat het werkelijk is, niet dat het uitmaakt want de teller is duidelijk zichtbaar.. Geeft dit dan geen vertekend beeld?
Is video van een onbekende bron legaal om een veroordeling te geven?

In het kort: Mag de politie een verkeersovertreding vaststellen door deze niet in levende lijve te zien?

Ps: De overdreven snelheid had niets te maken met de uiteindelijke situatie waar we ons nu in bevinden, maar voor sommigen is dit héél erg lastig te begrijpen

Machine
Topic Starter

#14 , 26 okt 2020 21:36

Of laat het me anders verwoorden:
1) Ik ben getuige van een éénzijdig verkeersongeval met stoffelijke en menselijke schade.
2) De politie vraagt mijn SD kaart om te zien hoe het ongeval is gebeurd.
3) Op deze SD kaart staat er op dat ik een verkeersovertreding heb begaan.

Kan de politie mij beboeten op basis van die beelden?

Machine
Topic Starter

#15 , 27 okt 2020 09:07

@inzuma, bedankt voor de hulpzame antwoorden.
Dan nog staat mijn nummerplaat niet zichtbaar op de video. Dan zijn ze toch niet veel met die beelden? Of hebben ze al genoeg met mijn gegevens die ze als getuige hebben opgeschreven?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”