een ingewikkelde zaak

knots
Topic Starter

een ingewikkelde zaak

#1 , 29 aug 2006 11:00

Ok, hier ga ik dan. Hopelijk kunnen jullie er aan uit. Het is een lang verhaal. Het gaat over de familie van mijn man. Grootmoeder is vorig jaar overleden, grootvader is 89 jaar.
Er waren 4 kinderen, waarvan er reeds 2 overleden zijn, namelijk de vader van mijn man en een broer daarvan. Er zijn dus nog 2 levende kinderen, een tante en nonkel dus van mijn man.

Sinds het overlijden van zijn grootmoeder is de mallemolen hier in gang gekomen, want er is nogal wat geld 'te rapen' in de familie. Het gaat hier over een landbouwer, dus er is eigendom, landbouwgrond ?n bouwgrond.
De 3 oudste kinderen hebben in de jaren '70 allemaal een stuk bouwgrond gekregen, dit was een schenking als 'voorschot op de erfenis', dat staat zo op de aktes. De jongste, de vader van mijn man, kreeg in 1979 het ouderlijk huis met een stuk landbouwgrond er bij. Ook daarvan werd een akte geschreven: schenking als voorschot op de erfenis. Daarvoor had hij 10 jaar gewerkt op de boerderij zonder enige vorm van vergoeding, ook de moeder van mijn man heeft enkele jaren op de boerderij gewerkt zonder statuut, zonder vergoeding. Dat staat niet op papier.
Door onteigeningen, verkreeg de grootvader op vrij korte tijd een aanzienlijk bedrag. Dit schonk hij voor een deel aan zijn nog levende zoon en dochter. De kinderen van zijn overleden zonen kregen niks. Er zijn een aantal bedragen onofficieel geschonken, zonder iets op papier, waar de kleinkinderen eigenlijk niks van mochten weten, maar wat wel is uitgekomen.
Bij het overlijden van de grootmoeder vorig jaar, is er zo'n 50000 euro 'verdwenen' de week voor ze stierf. Hoe onmogelijk het ook lijkt, nergens vinden we daar iets van terug. We weten dat een bankonderzoek hier een oplossing kan bieden, maar we willen daar nog wat mee wachten.

Nu zijn mijn man en zijn zus, gisteren naar een andere notaris geweest alwaar ze te weten kwamen dat er een wetswijziging gekomen is, waardoor alle onroerende goederen die eens van de grootvader waren, maar nu reeds in het bezit zijn van de erfgenamen opnieuw moeten geschat worden aan de huidige waarde (op het moment van overlijden). Nu voor mijn man en zijn zus was dit huis reeds een erfenis van hun ouders, ze hebben daar dan ook al successierechten op betaald. Mijn man heeft zijn zus uitbetaald en het huis staat nu op zijn naam. Het stuk landbouwgrond is nog van hen te samen. Maar dat wordt nu onteigend en ze gaan daar dus een flinke som geld van krijgen. Nu door die nieuwe wet blijkt dus dat ze dat geld zullen moeten delen met de rest van de erfgenamen.

Mijn vraag dus:
1) hoe zit die wet juist in mekaar, waar kan ik die vinden?
2) hoe ver terug in de tijd moet er worden gegaan voor die onroerende goederen?
3) hoe wordt zo'n nieuwe schatting gedaan van een huis dat 30 jaar geleden werd geschonken? Mijn man heeft dat huis ge?rfd in 2000, ott zijn daar al veel verbouwingen aan gedaan. Hoe wordt dat dan geregeld?
4) wat met de grondlasten die zij al die jaren hebben betaald? Worden die kosten afgetrokken van het totale bedrag?
5) Uiteindelijk komt het er op neer dat we willen weten hoe we deze kluwen kunnen ontwarren, hoe wij er voor kunnen zorgen dat die erfenis alsnog eerlijk verloopt (hoewel de grootvader zelf niet overtuigd is dat dat kan, de levende kinderen hebben voor hem voorrang op de niet meer levende kinderen :? )
6) Kunnen wij in contact komen met iemand die daar echt het fijne van weet en die ons mss kan helpen?

Ik hoop dat er hier iemand wijs uitgeraakt, het is moeilijk om dit neer te schrijven, ik wacht ongeduldig op antwoord want mijn man wordt er stilaan ziek van...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 01 sep 2006 23:11

Beste Knots ,
ik heb uw probleemstelling meerdere malen gelezen en ga proberen enkele bedenkingen neer te schrijven.
Eerst de herschatting . Dit is volgens het Burgerlijk wetboek art. 913 en volgende, speciaal art 922. U vindt een link op deze site onder de hoofding ' nuttige sites'. Bij "overige" vindt U : Burgerlijk wetboek.
Wanneer erflaters ooit schenkingen hebben gedaan wordt bij hun overlijden de zgn. 'fictieve massa' samengesteld = wat zou er nu te vererven zijn , indien er geen schenkingen zouden geweest zijn. De schenkingen worden daartoe geherwaardeerd: " toestand op het ogenblik van schenking , waarde op ogenblik van overlijden." Geldschenkingen houden dezelfde waarde , andere roerende goederen als effecten of schilderijen en onroerende goederen kunnen veel meer waard zijn. Hoe lang de schenking geleden is maakt niet uit. Na deze inventaris wordt bepaald hoeveel iedereen moet krijgen. Indien er verschil is in de waarde van de schenkingen , KAN gevraagd worden dit te compenseren bij de verdeling van de andere tegoeden . Dit noemt men inkorting. Wanneer dit niet of onvoldoende mogelijk is , KAN gevraagd worden dit verschil in geld terug te betalen. Ik zeg KAN= want het is niet verplicht. Indien de onderlinge verstandhouding goed is , gebeurt dit niet. Spijtig genoeg zijn mij gevallen bekend dat ' inkorting' diende te gebeuren.Meestal wordt met dit probleem geen rekening gehouden bij de schenking. Veel hangt ook af van de juiste formulering in de schenkingsakte. Indien de toenmalige notaris vooruitziend was , heeft hij genoteerd dat er geen mogelijkheid tot inkorting is.
Vermits het gaat om de toestand op het ogenblik van de schenking , moeten verbouwingen verrekend worden.Facturen van de werken , foto's, bestekken en derg. kunnen in uw voordeel helpen. Uw man blijft eigenaar , maar misschien moet hij dus een som terug inbrengen.
Daarom moeten uw man en zijn zus hun rechten als ' reservatair erfgenaam' vrijwaren. En dat is in dit geval uiterst moeilijk zonder hulp van vb. een notaris of advocaat. Zij moeten nl. samen evenveel ontvangen als hun nonkel , zijnde het deel van hun vader. Hiervan kan wel deels afgeweken worden via testament. Er zijn mogelijkheden om ook nu een inventaris op te maken van de tegoeden. Vooreerst een evaluatie van de aangifte van de nalatenschap van grootmoeder = misschien zijn zij reeds naakte eigenaar van den deel van de tegoeden. Zij hebben die aangifte toch moeten ondertekenen! Wanneer zijn die onteigeningen gebeurd en wat is er met die gelden gedaan? Zijn er offici?le schenkingen van geld gedaan? Misschien moet U toch bankonderzoek overwegen = bij de meeste banken is dat mogelijk over de laatste tien jaar. Wat U zo bovenhaalt , vb. aan verdwenen geld via onderhandse giften , moet ook meegeteld worden in die fameuze fictieve massa. Uw man en zijn zus kunnen hier profijt uit halen. Zij kunnen misschien ook inkorting vragen.
Overleg zeker met een professioneel iemand zoals uw notaris.
Groeten.

knots
Topic Starter

#3 , 02 sep 2006 11:22

In de eerste plaats: bedankt voor deze duidelijke uitleg! :D

Toch nog een paar vraagjes: Mijn man en zijn zus hebben dus op het huis en de achtergrond reeds successierechten betaald omdat zij dit huis ge?rfd hebben van hun vader. Mogen die dan ook als kosten beschouwd worden die zij mogen aftrekken van de huidige waarde? Geldt dat dan ook voor grondlasten en taksen die zij al die jaren betaald hebben?

Over de achtergrond: die moet nog onteigend worden, ze zijn daar mee bezig. Nu mijn vraag: nu is die grond landbouwgrond, eens die onteigend wordt en dus verkocht wordt, zal dat bouwgrond worden. Zijn ze dan beter om die onteigening te proberen uitstellen, zo lang mogelijk, mss cru gezegd, tot de grootvader overleden is? (hij is 90 jaar)

En dan graag nog eens bevestiging: het is dus enkel zo dat er een inkorting kan gebeuren als er iemand om vraagt? Dus als de grootvader nu op dit moment stappen zou kunnen ondernemen waardoor er kan voorkomen worden dat zo' n inkorting wordt gevorderd, dan is dat mogelijk? (wij denken aan de achteruitgestoken erfgenamen, die tot op dit moment nog niks hebben gekregen, terwijl al de rest wel)

Alvast bedankt.

Reclame

wanton

#4 , 02 sep 2006 16:42

Beste Knots ,

1. Wat betreft eventuele aftrek van successierechten , grondlasten enzo , moet ik zeggen dat ik daar in de literatuur niets over vind. Dit zijn kosten van de eigenaar als zodanig , en hebben op zich niets te maken met de schenking. Dus neen.
2. Onteigening : ik begrijp dat het nu landbouwgrond is en dat het onteigend wordt als landbouwgrond. Ik ga er vanuit dat de gemeente een (sociale) woonwijk inricht. Bij een herschatting is het dan mi. steeds landbouwgrond. na de onteigening zal de re?el ontvangen prijs meetellen.
3. De grootvader kan via testament 1/4 van zijn erfenis vrij bepalen aan wie hij dit geeft. Hij kan bepalen dat eventuele meerwaarde van de herschatte schenkingen eerst moeten berekend worden uit dat vrij te bepalen gedeelte. Hierdoor is de kans op inkorting heel wat kleiner.

NB. Heeft U mijn prive bericht gelezen?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”