#17 , 02 sep 2024 21:16
Waar ik het principieel moeilijk mee heb is dat mijn buur perfect wist dat die eik daar stond toen hij zijn huis kocht of toen hij besloot om zijn terras aan te leggen. Hij heeft het terras aangelegd achteraan zijn tuin juist op de grens waar het bosgebied begint (en het dus nog net geregulariseerd kon worden). De kruin van mijn eik ligt op minstens 20 meter van zijn achtergevel en net op die plek wil hij een terras. Wij hebben ons huis (met tuin) gekocht omdat de tuin achteraan een zone heeft die ingekleurd is als bosgebied en de tuin omringd was door hoge bomen (die mijn buur dus bijna allemaal heeft uitgedaan).
Mijn buur komt wonen op de rand van een bosgebied, rooit al zijn bomen zonder vergunning (waardoor we nu meer geluid hebben van een nabij gelegen ringweg en ook visueel onze tuin niet langer dezelfde is), bouwt een terras zonder vergunning (met overkapping overigens) onder die eik en komt dan eisen (met intimidatie en dreigementen) dat ik de kruin van mijn eik moet halveren. De gemeente heeft hem laten weten dat hij zijn gerooide bomen moet compenseren maar dar geeft hij geen gevolg aan. Hij heeft overigens ook veel meer verhard dan er in zijn bouwvergunning is toegelaten en heeft zijn grond een halve meter opgehoogd (ook zonder vergunning) zodat zijn automatische grasmaaier het weinige gazon dat nog rest kan afmaaien. We durven de gemeente niet meer bellen omdat hij agressief en opvliegend is dus hebben al die bouwovertredingen getolereerd om een conflict te vermijden.
Vorig weekend stond hij ons terras te bekogelen met eikels en dreigde hij dat hij dat zou blijven doen tot we de overhangende takken afdoen. Ik vraag mij af of een vrederechter met deze context ook nog in het voordeel van buurlief gaat oordelen.
Als je bomen haat of een onderhoudsvriendelijke tuin wil, ga dan toch niet naast een nabijgelegen bosgebied wonen?