Topic verwijderen van forum

MarioE
Topic Starter

Topic verwijderen van forum

#1 , 19 feb 2010 17:25

Hallo allemaal!
ik beheer als particulier een online forum (de naam vermeld ik liever niet). Enkele maanden geleden werd er op mijn forum een klachten-topic geopend door een nieuw lid over een bepaalde firma in België.

Deze week ontving ik echter een aangetekend schrijven van de in dit topic besproken firma met de eis van €50 per dag schadevergoeding omwille van laster er eerroof zolang dit topic niet van mijn forum verwijderd is.

Mijn vraag:
moet ik dit topic verwijderen van mijn forum of mag dit online blijven staan? M.a.w kan dit bedrijf dit wel zomaar eisen aangezien het topic niet door mezelf werd geplaatst (recht van vrije meningsuiting van mijn forum leden?)? Kan deze firma wel degelijk schadevergoeding vragen?

Wat wel raar is dat is dat er op het Test Aankoop forum ook klachten regent van deze firma. Zo is er daar ook een topic dat al 4 maanden langer bestaat dan het topic op mijn eigen forum...

Wat doe ik hiermee?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Mario

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope

#2 , 19 feb 2010 18:08

Gaat het misschien over een firma met een meisjesnaam?
Op het Test-Aankoop forum werden alle klachtenberichten over deze firma door de poster verwijderd na lang beraad met zijn raadsman.

MarioE
Topic Starter

#3 , 19 feb 2010 18:22

Gaat het misschien over een firma met een meisjesnaam?
Op het Test-Aankoop forum werden alle klachtenberichten over deze firma door de poster verwijderd na lang beraad met zijn raadsman.
Neen het gaat over een auto garage.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 feb 2010 18:48

laster en eerroof in publieke geschriften wat een forum is is strafbaar.
Het loutere feit dat u toelaat dat zoiets op uw forum staat is voldoende om u te (laten) vervolgen.
Verwijder alle (herkenbare) elementen uit de topic.
Indien u dat niet doet zal-kan de tegenpartij u dagvaarden voor de correctionele rechtbank
U bent verantwoordelijke uitgever en gezien de cascade verantwoordelijkheid bent u als ze iemand anders vinden de zoals het woord zegt verantwoordelijke.
Het melden door een advocaat in uw mailbox volstaat in principe voor officiële kennisgeving.

Art. 443. Hij die in de hierna aangeduide gevallen aan een persoon kwaadwillig een bepaald feit ten laste legt, dat zijn eer kan krenken of hem aan de openbare verachting kan blootstellen, en waarvan het wettelijk bewijs niet wordt geleverd, is schuldig aan laster, wanneer de wet het bewijs van het ten laste gelegde feit toelaat, en aan eerroof, wanneer de wet dit bewijs niet toelaat.

Art. 444. De schuldige wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot een jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot tweehonderd frank, wanneer de tenlasteleggingen geschieden :
Hetzij in openbare bijeenkomsten of plaatsen;
Hetzij in tegenwoordigheid van verscheidene personen, in een plaats die niet openbaar is, maar toegankelijk voor een aantal personen die het recht hebben er te vergaderen of ze te bezoeken;
Hetzij om het even welke plaats, in tegenwoordigheid van de beledigde en voor getuigen;
Hetzij door geschriften, al dan niet gedrukt, door prenten of zinnebeelden, die aangeplakt, verspreid of verkocht, te koop geboden of openlijk tentoongesteld worden;
Hetzij ten slotte door geschriften, die niet openbaar gemaakt, maar aan verscheidene personen toegestuurd of meegedeeld worden.

Als ik u was zou ik het asap verwijderen

Terug naar “Archief”