in de Indische oceaan betalen ze op sommige eilanden nog met de Kaurischelpen.... denk niet dat je hier een brood daar mee kunt kopen.
Vandaar ook dat schelpen, of pepers of wat dan ook, geen goed betaalmiddel zijn en vervangen werden door de next best option. Doorheen de geschiedenis zijn er heel veel zaken geweest die als betaalmiddel dienden, en slechte middelen werden systematisch vervangen door betere. Oorspronkelijk waren dollars inruilcontracten tegen stukken goud. Veel landen waaronder Frankrijk hadden in de 20ste eeuw hun goudreserves opgeslagen in Fort Knox, op basis van vertrouwen. Maar toen er vragen werden gesteld over de enorme uitgaven van de VS in de Vietnam oorlog, wilden de Fransen hun goud terug. Het bleek dat de VS veel meer dollars had uitgegeven dan dat er goud voorradig was. Nixon riep daarom in 1971 een verbod uit om goud om te ruilen tegen dollars. Met andere woorden "We hebben fraude gepleegd en jullie kunnen naar je goud fluiten". Vanaf die dag tot op vandaag, worden dollars en andere munten naar hartelust bijgedrukt zonder enige tegenwaarde in goud. Dit gaat ongetwijfeld eindigen in hyperinflatie, en daarom wil ik enkel edelmetalen en bitcoin bezitten. Niemand weet trouwens met zekerheid hoeveel goud er nog in Fort Knox ligt, maar dat de Amerikanen de wereld bestolen hebben lijkt mij heel duidelijk. Als het ooit echt misloopt in de wereld (hyperinflatie) is je fysieke goudreserve zowat het enige dat nog telt. En ik denk dat België dan kan fluiten naar reserves die we in vertrouwen uit handen hebben gegeven.
Goh nee, Aristoteles heeft weinig te maken met geld, je moet dan eerder kijken naar Lydie waar ze rond 600 voor christus de eerste munten sloegen uit goud en zilver Papiergeld is chinees en heeft als tegenwaarde goud, jade en of muntstukken (chinees)
Zelfs die kaurischelpen werden rond 1300 voor christus algemeen gebruikt rond de indische oceaan als wettelijk betaalmiddeL
Je ziet Aristoteles heeft weinig inbreng gehad in het begrip geld, munststukken en of papiergeld.
Jouw defenitie is van een hongaarse filisoof die rond 1890 deze 4 kenmerken vastlegde.
Dacht dat de naam Polans... was.
Eens terug opzoeken
Aristotle's good money, van 384 B.C.
https://www.bullionvault.com/gold-news/ ... teristics.
Ken je verder een andere filosoof dan Aristoteles die met een deftige definitie van geld kwam?
Vandaag de dag kan 99% van de mensen geen onderscheid maken tussen de concepten "money" en "currency". Het verschil is nochtans fundamenteel.
Wie currency spaart heeft na 100 jaar nog 1% van zijn originele koopkracht over. Wie money (volgens Aristoteles) spaart, behoudt zijn koopkracht en is beschermd tegen de inflatie.
Mijn bezorgdheid is dat de Belgische staat uw vermogen steeds uitdrukt in nominale waarden (euro) alsof je 100 000 euro van het jaar 2000 vandaag in 2025 nog evenveel waard is. Zo werden bijvoorbeeld de belastingschalen niet aangepast aan de inflatie. En zo wil de overheid in Nederland je "meerwaarde" van bvb 250 000 euro op een huis dat 20 jaar geleden werd gekocht, zwaar gaan belasten bij verkoop terwijl er helemaal geen sprake is van meerwaarde. Nominaal wel, maar zeker niet in functie van koopkracht. Huizen verdubbelen zowat elke 20 jaar in nominale waarde.
Het zelfde nu met de Belgische staat en de "meerwaardebelasting" terwijl je niet van meerwaarde kan spreken wanneer de inflatie veel hoger is dan de staat wil toegeven. Ik denk dat we allemaal weten dat je winkelkar veel meer dan 2% per jaar duurder wordt.