Samenwonend of alleenstaand?

bald*no*locks
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Samenwonend of alleenstaand?

#1 , 19 apr 2010 21:59

Ik woon samen met mijn vriendin, geregistreerd op het gemeentehuis, ik neem aan dat dit wettelijk samenwonend is?

Toen ik mijn vriendin ging registreren, werd mij verteld dat aangezien zij nog getrouwd is in Nederland, zij een arbeidscontract moest kunnen voorleggen, omdat zij verondersteld wordt in haar eigen levensonderhoud te kunnen voorzien.

Ik kan haar dus niet ten laste nemen indien zij ook werkloos zou worden.

Mijn vriendin heeft me reeds duidelijk gemaakt dat indien dit zou voorvallen, zij nooit zou gaan stempelen.

Dus neem ik aan, is haar man in Nederland verantwoordelijk haar te onderhouden, welke dit nooit gaat doen.

Dus voor de wet ben ik wettelijk samenwonend, maar ik kan haar niet ten laste nemen.

Ben ik dan eigenlijk alleenstaande of niet?

Het stempelgeld wordt berekend op wettelijk samenwonend.

Wat als mijn vriendin zonder inkomen valt? (daar dit eraan gaat komen)

Graag jullie advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 19 apr 2010 22:36

Uw vriendin is nog getrouwd zegt U. Dan kunnen jullie niet 'wettelijk samenwonend ' zijn. Jullie zijn feitelijk samenwonend , wel op hetzezlfde adres dus, en dan hebben jullie juridisch eigenlijk niets met mekaar te maken.
Indien zij zonder inkomen zou vallen , kan zij misschien beroep doen op het leefloon via OCMW. Zij krijgt -misschien- de verminderde bijdrage voor een (feitelijk) samenwonende. Heeft zij geen recht op onderhoudsgeld vanwege haar man?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”