gedeeltelijk inkopen woning

webmaster
Topic Starter
Beheerder

gedeeltelijk inkopen woning

#1 , 28 sep 2006 07:56

Via email ontvingen we volgende vraag, afzender gaf toestemming voor plaatsing:

Mijn partner en ik wonen nu 5 jaar samen in de woning van mijn partner die hij heeft ingekocht na zijn scheiding.Hiervoor heeft hij een nieuwe lening afgsloten. Onze lonen komen nml op een rekening en alles wordt dus hiervan betaald. Mijn partner heeft ook drie kinderen uit zijn huwelijk (co-ouderschap) Mijn vraag

1 De helft inkopen is niet mogelijk daar de waarde te hoog van de woning
2 Kan ik een deel inkopen en hoeveel extra kosten
3 wat als mijn partner iets overkomt?

thanks
karine

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 28 sep 2006 13:11

Karine ,

een deel inkopen is nogal duur , zeker als ge weet dat er een zeer goedkope oplossing bestaat = TROUWEN. In het huwelijkscontract kan uw partner , dan uw man , bepalen dat de woning gemeenschappelijk wordt. Kostprijs = ong.300 ?. Er kan tevens een terugkeerclausule ingezet worden , vb. dat de woning terug van hem wordt bij beeindiging van het huwelijk niet-door-overlijden. In dit geval heeft U tevens vruchtgebruik over de hele woning zolang U zelf leeft , uiteraard na overlijden van uw man. In de huidige toestand is dit niet zo vanzelfsprekend , vermits er drie kinderen zijn en er dan een testament , met zijn beperkingen, moet opgemaakt worden. Ik vind het wel eigenaardig dat U investeert en mee afbetaalt , zonder (mede-)eigenaar te zijn , waardoor U de fiscale aftrek misloopt.

dieke

#3 , 28 sep 2006 13:34

Zelf zou ik nooit ofte nimmer mee afbetalen aan een huis waarop ik totaal geen aanspraak maak. Wij hebben trouwens ook pas een gezamenlijke rekening geopend op het moment dat we getrouwd zijn. Dat is natuurlijk ieder voor zich, maar als je samenwoont met een man (en dus niet gehuwd bent) die ook nog eens een ex en 3 kinderen te onderhouden heeft, zou ik sowieso mijn eigen loon voor mezelf houden. Als een huwelijk er dus nog niet meteen inzit, doe je er m.i. zeker niet slecht aan eens goed jullie financiele situatie te bekijken zodat ze fair is voor allebei.

Dan kunnen er nog altijd afspraken gemaakt worden op het vlak van gezamenlijke kosten en kan je overwegen een beetje huur te betalen aan je vriend (tenzij al het huishoudelijke werk op jouw schouders komt, kost en inwoon zijn dan het minste :wink: ). Een vriendin van me die in een huis woont dat van haar man is (hij kreeg de grond geschonken van zijn familie) heeft zelf een appartementje gekocht op haar naam zodat zij ook eigendom heeft. Misschien ook een idee om eens te bekijken?

Ik zou zo zeggen: goede/faire afspraken maken goede vrienden :-)

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”