ik heb een vraagje over een levenslang huurcontract.
Ik studeer rechten (1e jaar) en ben momenteel mijn cursus verbintenissenrecht aan het studeren. Het gaat nu over de vermogensrechtelijke verbintenissen, meer bepaald over het verschil tussen duurcontracten van bepaalde of onbepaalde duur.
Het volgende staat in mijn cursus:
Nu, iemand uit mijn omgeving verhuurt zijn huis d.m.v. een levenslang huurcontract, waar hij eigenlijk spijt van heeft, maar dat hij volgens het contract niet eenzijdig kan opzeggen. Mijn vraag is dus of zo'n levenslang huurcontract valt onder een contract van onbepaalde duur?
Het verschil tussen contracten van bepaalde en van onbepaalde duur situeert zich op het vlak van de mogelijkheid om het contract eenzijdig op te zeggen: terwijl een contract van bepaalde duur, behoudens het geval van een uitdrukkelijk opzegbeding of van een wettelijke opzegmogelijkheid, niet eenzijdig kan worden opgezegd, is een contract van onbepaalde duur steeds eenzijdig opzegbaar door elk van de contractanten. Het beginsel van de persoonlijke vrijheid impliceert immers dat men zich niet eeuwigdurend kan binden zonder mogelijkheid om zich te bevrijden uit de obligatoire band.
Mijn een eerste idee was van wel, maar anderzijds, in het contract staat wel dat het huurcontract vervalt vanaf het overlijden van beide huurders (is een koppel). Kan het hierdoor misschien toch beschouwd worden als een contract van bepaalde duur?
Alvast bedankt voor het antwoord!