schoonouders nemen kind met schulden in huis

SopfieV
Topic Starter

schoonouders nemen kind met schulden in huis

#1 , 11 jun 2010 11:10

Situatie:
Schoonbroer opent een zaak, maakt wat winst
Koopt een huis en de klanten “betalen hun facturen niet meer” (was wel vergeten de tering naar de nering te zetten, een huis kopen is niet gratis)
Schoonouders nemen schoonbroer en vriendin in huis (ge kunt uw kinderen toch niet op straat zetten he)
Nu gaat schoonbroer trouwen (en blijven wonen bij ouders) Kan en mag dit zomaar? Hoe kunnen de anderen hun rechten vrijwaren?
Kunnen wij (andere broer + zus) vragen of zij nog schulden hebben uit hun avontuur met hun zaak?
Wat indien schoonbroer nog meer schulden maakt?

Kunnen mijn schoonouders (achter ons gat) het huis op naam van schoonbroer zetten?
Hij is hun lievelingetje....

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 jun 2010 12:16

Nu gaat schoonbroer trouwen (en blijven wonen bij ouders) Kan en mag dit zomaar? Hoe kunnen de anderen hun rechten vrijwaren? Uw schoonouders beslissen zelf wie bij hen woont. U kunt daar niets tegen doen.

Kunnen wij (andere broer + zus) vragen of zij nog schulden hebben uit hun avontuur met hun zaak? Vragen wel maar zij zijn uiteraard niet verplicht daarop te antwoorden.

Wat indien schoonbroer nog meer schulden maakt? Dan is dat zo. Dat is ook zijn persoonlijke vrijheid. Uw schoonouders kunnen daar wel slachtoffer van zijn indien zij samen op zelfde adres zijn gedomicilieerd in die zin dat er beslag kan gelegd worden op de goederen die zich in de woning bevinden.

Kunnen mijn schoonouders (achter ons gat) het huis op naam van schoonbroer zetten? In princiepe wel. zij kunnen hem het huis schenken, maar bij overlijden van de ouders zal de waarde van het huis (waarde op ogenblik van overlijden) in mindering komen van zijn erfdeel. Het is dus zelfs mogelijk dat de schoonbroer een deel zal moeten teruggeven van zijn schenking indien de totale erfenis niet groot genoeg is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

SopfieV
Topic Starter

#3 , 11 jun 2010 14:25

Bedankt voor je reactie.

Mijn (onze) zorg is dat het ouderlijk huis uiteindelijk zal dienen als betaalmiddel voor de schuldeisers.

Ik (we) hebben het geld niet nodig, maar het zou wel leuk zijn om “later” een spaarpotje te hebben voor onze eigen kinderen. Het idee dat er 1 kind met alles gaat lopen en er 2 in de kou staan vind ik onverdraagbaar.

Ik begrijp ook niet dat je je 2 oudste kinderen op hun 20ste bij wijze van spreken op straat sjot, en dat de 3de, wonderkind, op hotel mama mag blijven tot z’n 25ste…
En dan ook nog als de verloren zoon onthaald wordt nadat ie geleefd heeft als “Louis quatorze”…. (olé, olé, nieuwe auto, nieuwe meubelen, reisjes). en dan nadien komen bleiten dat de klanten niet betalen, tsja, als zelfstandige moet je wel een reserve hebben voor kwade dagen he? !

Ik probeer mijn eigen kinderen (nu tieners) zo gelijk mogelijk te behandelen, ik hoop dat ze mij later niets zullen kwalijk nemen….

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”