cafe beginnen..?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#16 , 18 feb 2010 18:59

Vriendin van dochter die zaak overnam is nu al aan het procederen inzake een 'verborgen kost' - bedrag zeker €125.000 - goede start als je 27 jaar bent.
(gelukkig goede advocaten en goed geluisterd met wat er bij overname op papier moest staan en wat ze zeker niet mocht tekenen en ook op tijd- gezien bepaalde elementen- de politie bijgehaald voor bepaalde vaststellingen) slot geforceerd door vorige uitbater en deze is IN de zaak aangetroffen.

PS dan goed nieuws -- starterspremie -- ook bij café - bevragen bij unizo die dat begeleiden

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
plentycoups
Topic Starter

#17 , 18 feb 2010 19:25

ik dacht dat de cafe altijd vrij was van brouwer... ben er vroeger in mijn jonge jaren redelijk geweest.
is dus cafe met woonst. is een jaar of twee geleden verkocht, die mensen zijn naar zee vertrokken en verhuren nu appartementjes.
de koper was een zelfstandige, die het pand wilde afbreken en 6 appartementen op wilde zetten, maar er mochten er maar 4 op...
plannen zijn ingediend geweest, maar 4 is niet rendabel.
dus staat al een dik jaar te koop.

plentycoups
Topic Starter

#18 , 25 feb 2010 20:19

hier ben ik nog eens...
wat vraagjes;
wat is het verschil tussen gewoon zelfstandig en een bvba (voor cafe)
en; vb. als ik nu 100 euro op een dag in kas heb, 30 euro voor de waren, 70 euro over, de helft voor de belastingen.
waar gaan de kosten van lening, electriciteit, verwarming, sabam, boekhouder.... vanaf???
van mijn 35 euro, of van de 35 euro belasting??
hoe moet ik mij dat voorstellen??
bedankt alvaste

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#19 , 25 feb 2010 20:45

hier ben ik nog eens...
wat vraagjes;
wat is het verschil tussen gewoon zelfstandig en een bvba (voor cafe)
en; vb. als ik nu 100 euro op een dag in kas heb, 30 euro voor de waren, 70 euro over, de helft voor de belastingen.
waar gaan de kosten van lening, electriciteit, verwarming, sabam, boekhouder.... vanaf???
van mijn 35 euro, of van de 35 euro belasting??
hoe moet ik mij dat voorstellen??
bedankt alvaste
Beste Plentycoups,

Zonder u te willen beledigen leid ik uit de aard van de gestelde vragen af dat u niet over de minimale kennis op het gebied van bedrijfskunde beschikt om met enige kans op succes een zaak op te starten. Bovendien wil ik er op wijzen dat de horecasector het hoogste aantal faillissementen kent. In uw eigen belang, wees ten volle bewust van het financiële avontuur waarin u zich zou kunnen storten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

plentycoups
Topic Starter

#20 , 26 feb 2010 20:04

:) zo rap ben ik niet beledigd.
en van bedrijfskennis ken ik niet veel nee.
als de zaak iet zou bollen, kan ik ze nog altijd aan de brouwerij verhuren, of ik maak er een appartement van om te verhuren....
ik weet wel dat het een slechte tijd is, maar ik zou het toch een jaar kunnen proberen, en dan op tijd stoppen en terug werken.
dan heb ik het tenminste geprobeerd, en hoef ik mij later geen verwijten te maken....

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#21 , 27 feb 2010 10:43

... Op tijd stoppen --- hoe ge je dat doen? na 'het stoppen' blijf je nog een ganse tijd verantwoordelijk tot alles ZONDER schulden is afgesloten.
Terug gaan werken kan natuurlijk maar u was wel zefstandige dus niet meer uitkeringsgerechtigd ( zijn afwijkingen mogelijk).
Uzelf als bediende inschrijven kan ook met vb een netto maandloon van € 1500 - tel daar dan ongeveer € 4000 bij om aan uw sociale verplichtingen te voldoen A als uw eigen werkgever B als uw eigen werknemer want u betaald nu zowel de werknemersbijdrage als de werkgeversbijdrage.
En die €1500 hebt u nodig om bv uw eigen privé lening van het gebouw te betalen.
Ofwel start je op eigen naam --- wat ik niet zou aanraden want dan ben je zo wie zo voor lange tijd gebonden aan aan de schulden die je hebt gemaakt op eigen naam.
Ofwel start je als een vennootschap
http://economie.fgov.be/nl/binaries/bvb ... -31832.pdf.
Dan is tenminste je eigen kapitaal gescheiden van het ondernemingsrisico.
(na een bepaalde tijd en bij vb geen fraude).
U hebt bedrijfsbeheer gehad ... dan zou u toch iets moeten weten van boekhouding - kasboek - inventarisboek - in- en uitgaande facturen.
bankrekening - leningen - verzekeringen - marketing- prijsbepaling - winstmarges - winst en verliesrekening - afschrijvingen - rekening courant - stockrotatie - enz

plentycoups
Topic Starter

#22 , 27 feb 2010 12:49

dacht als je binnen de 5 jaar stopte met zelfstandige activiteit , dat je dan kon gaan stempelen??
ik heb bedrijfsbeheer, 22 jaar geleden op school gehaald...
en zijn er zoveel schulden te maken met café??
de afbetaling van het pand is miniem, als het bovenste gedeelte verhuurd is, is de lening bijna afbetaald...
zal eens tijd moeten maken voor eens naar unizo te gaan, en voor een boekhouder??

Terug naar “Handelspraktijken”