huis verkopen met testament op

roharro
Juridisch actief: Ja

Re: huis verkopen met testament op

#16 , 28 sep 2011 13:13

Neen het recht op vruchtgebruik vervalt niet. Bij een verkoop van de woning zal de grootvader dan ook vergoed moeten worden voor het "verlies" van zijn vruchtgebruik. Gelet op zijn hoge ouderdom (92 jaar) zullen het echter peanuts zijn.
Dus een verkoop kan niet opgeeist worden door de medeeigenaars ofschoon de woning geen gezinswoning meer is ?
Ik heb alles reeds in detail uitgelegd. Het is net het omgekeerde.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Veebee

#17 , 28 sep 2011 14:02

Echt peanuts zou ik dat afkoopbedrag van vruchtgebruik niet noemen, dacht toch nog steeds een 8% als ik me niet vergis.

http://www.notaris.be/erven-schenken/su ... chtgebruik

jojan

#18 , 28 sep 2011 14:25

Waar ik aan twijfel is of de woning zondermeer niet meer beschouwd wordt als gezinswoning. Naar succesierechten zijn er uitzonderingen voor zien als een of beide partners in rusthuizen verblijven en ook bij belastingen op leegstand bestaan er uitzondering wanneer de laatste bewoner al dan niet tijdelijk in een rusthuis woont omwille van zware zorgbehoevendheid. Ook in de bevolkingsregister worden personen die verblijven in een rusthuis maar nog steeds een eigen woning hebben beschouwd als tijdelijk afwezig. Althans toch zeker het eerste jaar.

Reclame

wanton

#19 , 28 sep 2011 20:17

Ik deel hierin de mening van jojan. het is niet omdat vader in een rusthuis verblijft , dat zijn woning niet meer aanzien wordt als gezinswoning. De diverse fiscale regels aanzien dit idd nog als de gezinswoning. Stel , misschien zal het niet , maar stel dat vader terug gezond en kwiek wordt , dan zou hij naar zijn eigen woning moeten terug kunnen. Hij behoudt hoedanook het vruchtgebruik , dat heilig is in dit land voor de overlevende echtgenoot. Dus , blote eigenaars kunnen hierbij niet zomaar een verkoop eisen. Een testament houdt in elk geval een eventuele , door iedereen gewenste , verkoop niet tegen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”