Eigen bedrijf naast inkomen uit loondienst

bartvdv

Re: Eigen bedrijf naast inkomen uit loondienst

#16 , 26 feb 2012 08:27

Er bestaat geen enkele verplichting om winst te maken. Hoe kan je dat trouwens op voorhand voorspellen? Er bestaat wel zoiets als een economische reden, je kan/mag niet zomaar voor het plezier een bedrijf oprichten. Maar van zodra er een vorm van activiteit is, is aan die reden voldaan.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantra

#17 , 26 feb 2012 21:56

dat is waarschijnlijk correcter voorgesteld bart vdv
Maar het financieel plan dat je dient voor te leggen bij opstart van een vennootschap is dus in princiepe een lege doos
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Jackrussell
Topic Starter

#18 , 07 mar 2012 11:21

Beste,

ik denk dat je jouw situatie de volgende is.

Je werkt in nederland waarop belastingen wordt ingehouden. In belgië ben je niet belastbaar op dit inkomen maar er wordt hier wel rekening mee gehouden voor het bepalen van je gemeentebelasting. Als je nog andere inkomsten zou genieten in België gaat men ook met jouw nederlands inkomen rekening houden om je belastingen te bepalen op je bijkomend inkomen te bepalen.

Aangezien je zegt dat je goed je kost verdient zal dit snel 50% zijn.

Concreet als je nu start met een bijkomende zelfstandige activiteit zal je dit in België moeten aangeven omdat je hier woont en zal dit belast worden aan 50% + sociale lasten als je dit als éénmanszaak doet.

Als je een vennootschap opricht kan dit idd aan het vennootschapsbelastingstarief van 34% en wordt je er persoonlijk niet extra op belast als je geen loon uit de vennootschap haalt.

Het is denk ik ook mogelijk om in nederland een vennootschap op te richten als je daar over een vaste inrichting maar het lijkt mij op het eerste zicht logischer dat je dit in België doet.

Boekhouder Hans
Dank u wel voor dit uitgebreide antwoord.

Ik betaal nu in Nederland 52% voor het deel van mijn salaris wat in de hoogste schijf valt. Geniet ik daarnaast nog inkomsten uit een eigen onderneming, dan zou dat in Nederland volledig voor 52% belast worden. België heft inderdaad de gemeentebelasting, dit is ook op basis van het inkomen, maar is een verwaarloosbaar bedrag.

Duidelijk dat België gaat heffen. Moet ik dit inkomen in Nederland dan ook opgeven als zijnde 'wereldinkomen' ?

Nederland leek me tot nu toe makkelijker, omdat ik daar al belasting betaal en ik mijn fiscale aangifte daarmee niet heel veel complexer ga maken. Ik neem aan dat ik vanuit NL ook op opdrachtenbasis in België kan werken? Hier heft België dan alleen BTW over?

Reclame

gebruiker

#19 , 07 mar 2012 22:21

Ik betaal nu in Nederland 52% voor het deel van mijn salaris wat in de hoogste schijf valt. Geniet ik daarnaast nog inkomsten uit een eigen onderneming, dan zou dat in Nederland volledig voor 52% belast worden. België heft inderdaad de gemeentebelasting, dit is ook op basis van het inkomen, maar is een verwaarloosbaar bedrag.

Duidelijk dat België gaat heffen. Moet ik dit inkomen in Nederland dan ook opgeven als zijnde 'wereldinkomen' ?

Nederland leek me tot nu toe makkelijker, omdat ik daar al belasting betaal en ik mijn fiscale aangifte daarmee niet heel veel complexer ga maken. Ik neem aan dat ik vanuit NL ook op opdrachtenbasis in België kan werken? Hier heft België dan alleen BTW over?
Maw, zoals ik vermoedde en reeds voor verwittigde, zal je fiscale situatie wel iets complexer zijn dan je zelf meent te mogen veronderstellen.

Je kan geen planning doen enkel gesteund door vragen via een online forum waar je riskeert van cruciale info niet te vermelden (omdat je onwetend bent van bepaalde implicaties tot en met de mogelijkheid van het niet vermelden van omstandigheden om te vermijden dat je een antwoord zou krijgen dat je vermoedt dat niet binnen je eigen planning/gedachtengang zou vallen).

Je geeft reeds te weinig info om met zekerheid te kunnen bepalen dat je niet in België zal belast worden.

En die gedachtengang over zelfstandige activiteit in bijberoep als je zaakvoerder voor een vennootschap zou zijn, dat mag je ook reeds vergeten. Hier speelt reeds de gekozen vennootschapsvorm mee. Wat hierin ook speelt is je sociaal statuut en de mogelijkheid om bepaalde vrijstellingen van sociale bijdragen te kunnen verkrijgen. Dit antwoord gaat dan nog samen met een bijdrageplicht inzake sociale lasten in België wat ook al niet kan uitgemaakt worden.

Werken als zelfstandige in België heeft deze dagen reeds zijn probleempunten, het werken met een vennootschap zorgt voor grotere mogelijke implicaties (ik denk hierbij reeds aan een eventuele firmawagen), maar het wonen in één land, het reeds als loontrekkende werken in een ander land en daarbovenop een activiteit ontwikkelen als zelfstandige of via een vennootschap voor een deel in een ander land en een deel in je woonststaat dat zorgt voor risico op foutief handelen wat je duur kan te staan komen, op meer dan één vlak (belastingen + boetes + BTW + boetes + sociale bijdragen + boetes).
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Jackrussell
Topic Starter

#20 , 14 mar 2012 09:39

Heel complex of uitzonderlijk is mijn situatie niet. Ik woon in België en ik werk in Nederland. Dat doen best veel mensen. Ik betaal inkomstenbelasting in Nederland en in België betaal ik onroerende zaakbelasting (logisch, huis staat in België), provinciale belasting (vast bedrag per jaar) en gemeentelijke belasting (bedrag op basis van je inkomen).

Planning op basis van alleen vragen via een online forum kun je inderdaad beter niet doen, maar wellicht kan ik er iets wijzer van worden. Ik speel echter wel open kaart. Ik hoop slechts op een antwoord waar ik iets mee kan, ongeacht of het zorgt voor complexe situaties of niet. Gaan voor een antwoord dat binnen mijn planning valt, heeft geen enkele zin. Dan stuit je vroeg of laat toch op problemen en dat probeer ik juist te vermijden. Op dit moment ben ik gewoon werknemer, aangezien ik nog geen zelfstandige activiteiten aangevangen ben.

Ik ben me daarvan bewust. Het is overigens geen probleem om de activiteiten te beperken tot of België of Nederland. Bij voorkeur België, maar als dat veel meer problemen oplevert dan Nederland, dan is Nederland ook geen probleem.

Dinarobin

#21 , 30 mar 2012 14:59

Als je een vennootschap opricht kan dit idd aan het vennootschapsbelastingstarief van 34% en wordt je er persoonlijk niet extra op belast als je geen loon uit de vennootschap haalt.
==> wat ben je met geld in de vennootschap? Als je er iets uit wil halen voor persoonlijk gebruik moet je er toch belastingen op betalen? Of hoe doe je dat dan?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”