Ex maakt mij het leven zuur ivm de kinderen

Josephine
Topic Starter

Re: Ex maakt mij het leven zuur ivm de kinderen

#16 , 07 dec 2012 22:06

Dit hebben ze mij dus niet gezegd. Gewoon dat hun kantoor gesloten is en ik morgen tussen 9 en 10 moet langskomen...

Dus eigenlijk mag ik in het vervolg gewoon op mijn strepen staan en "eisen" dat ik langsga?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#17 , 07 dec 2012 22:07

Eisen dat een patrouille dit komt vaststellen lijkt mij beter.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#18 , 07 dec 2012 22:29

In elke politiezone is er minstens EEN politiebureau dat dag en en nacht MOET open zijn.

Wat vaststellen dat de kinderen er niet zijn? Daar is geen noodzaak voor. Betrokkene kan aangifte doen.
Nazicht zal gebeuren bij de vader die het wanbedrijf heeft gepleegd.

Probleem is dat noch deurwaarder noch politie via de omzendbrieven nog een einde mogen/kunnen maken aan het achterhouden van de kinderen.

Reclame

Josephine
Topic Starter

#19 , 07 dec 2012 22:32

Ik weet dat ik ze niet hier zal krijgen door de politie of deurwaarder te sturen, maar ik wil wel dat alles juist verloopt ivm de PV en de aangifte enzo. Ik ben sowieso van plan naar de jeugdrechtbank te stappen omdat de situatie onhoudbaar is. Maar dan wil ik wel de documentatie kunnen meenemen.
Ik heb een permanentie gevonden, maar enkel telefonisch. En met dat het nu al zo laat is zal het jammer genoeg tot morgenvroeg moeten wachten.

Wat ik kan verstaan is dat ze dan gaan controleren bij de papa? Ik dacht dat ze bij mij zouden komen kijken... Want voor hetzelfde geld doet hij de kinderen naar zijn ouders, aangezien hij met bouwwerken zit en de kinderen geen enkel weekend sinds de zomervakantie bij hem spendeerden...

Josephine
Topic Starter

#20 , 08 dec 2012 11:09

De PV is deze morgend opgesteld, en mijn ex zal hiervoor verhoord worden.
Ik hoop dat hij eens goed verschiet, en zich nu wel aan het vonnis gaat houden.

Josephine
Topic Starter

#21 , 12 dec 2012 11:11

Weet iemand hoelang het zou duren eer hij verhoord wordt?
Want heb hem vandaag een sms gezonden en gezegd dat ik de kinderen vrijdag om 19 uur hier verwacht, en weer eens stuurt hij "krijg ik dan mijn geld". Weer heb ik teruggezonden dat als hij ze niet brengt, dat ik genoodzaakt zal zijn om een tweede aangifte te gaan doen.

Ik zou het raar vinden moest hij verhoord zijn en nog net hetzelfde reageren. Er waren 2 uitkomsten: of hij start een oorlog nadat hij weet dat ik aangifte heb gedaan, of hij gaat zich eindelijk aan het vonnis houden en zien dat ik het meen.

Josephine
Topic Starter

#22 , 12 dec 2012 11:43

En nog een vraag, mijn ex zegt dat hij zich niet aan het vonnis moet houden want dat ik dat ook niet gedaan heb. Ik ben verhuisd, en dat doet alles teniet zegt hij.
In mijn ogen is het geen onomkomelijke afstand 35,3km. 36 minuutjes rijden ongeveer. Er staat ook niets in het vonnis over verhuizen of dergelijke (wij zijn gewoon verhuisd naar waar we nu wonen omdat dit de enige gemeente was waar je nog iets kon kopen aan een degelijke prijs, aan wat wij konden betalen).

Is het zo, dat ik niet had mogen verhuizen naar hier?
Voorheen woonden we 18.2km van hem vandaan, 26 minuutjes rijden.

Kan hij dit gebruiken tegen mij in een rechtzaak (hij wil een proces tegen mij starten zei hij)

duma

#23 , 12 dec 2012 12:32

Twee antwoorden:

1) Het vonnis is het vonnis. Of u nu verhuist of niet. Zolang er geen ander vonnis is, is en blijft dit vonnis het enige juiste vonnis en moét dit gevolgd worden door alle partijen.

2) Als iemand een vonnis wil laten veranderen, heeft hij daar een goede reden voor nodig, anders is de rechtbank er niet gelukkig mee. Een van die goede redenene is 'verandering van de leefomstandigheden'. (bv: nieuwe job, ander loon, ...) Daaronder valt dus ook een verhuis. Uw ex kan dus stellen tov de rechtbank dat de omstandigheden waarin jullie kind bij u verblijft, drastisch gewijzigd zijn door die verhuis. Hij zal misschien proberen om te zeggen dat u co-ouderschap bemoeilijkt heeft door die verhuis (denk maar aan: school, hobby, ...). Of de rechter naar dit argument gaat luisteren, is maar een andere zaak. 7 km extra is mijns inziens geen ramp.

Dat hij zich niet aan het vonnis moet houden om deze reden is dus sowieso wel larie en apekool. Een vonnis is een vonnis, tot er een ander vonnis is dat het vorige herroept.

Hoelang geleden bent u verhuisd? Hij moet er natuurlijk ook niet 3 jaar na de verhuis mee afkomen.

Josephine
Topic Starter

#24 , 12 dec 2012 13:53

Dank u voor uw antwoord. En het is een grote opluchting.
Ik was er ook vrij gerust in dat hij niet zomaar zelf kan zeggen dat het nu nietig verklaard is. Dat moest in mijn ogen dan toch op papier...

Hij is voor een derde keer bij de vrederechter gaan aankloppen, maar heeft daar te horen gekregen dat hij bij hun niet meer kan komen, maar naar de jeugdrechtbank moet. Dat zal hij dus waarschijnlijk ook doen.

1 juli dit jaar zijn wij verhuisd naar ons koophuis, wij wonen hier dus 4 maanden en een beetje . Daarvoor huurden wij een duplex met twee slaapkamers, 18,2km van de huurwoning die ik samen met hem had. Na daar 2 jaar te wonen zijn wij gaan kopen, 35,5km van zijn thuis. Dit net om de leefomgeving van de kinderen te verbeteren, ieder een eigen slaapkamer, aparte speelkamer, tuin, ... Ik hoop dat dit zich niet tegen mij gaat keren.

Turaki

#25 , 12 dec 2012 19:17

Het is wel zo dat bij verhuis van 1 van de ex-partners, als dit tot gevolg heeft dat den andere hierdoor grotere lasten heeft (bijvoorbeeld door verder te gaan wonen), de kosten en lasten hiervan voor de verhuizende partij zijn. Uw ex kan dus perfect voor de rechtbank een aanpassing van het vonnis hiervoor vragen.

Maar dit staat volledig los van het niet naleven van het huidige vonnis.

Josephine
Topic Starter

#26 , 12 dec 2012 21:26

Ik zit er niet mee dat hij een vonnis zou laten aanpassen, en zou daar ook nog begrip voor kunnen opbrengen. Hoewel zijn eisen vaak heel erg over de "normale" lijn gaan.

Ik wou gewoon echt voor de volle 100% weten, of hij zomaar zelf mag veranderen, en het vonnis niet naleven.
In het vonnis staat gewoon dat papa vrijdag en zondag de kinderen zal brengen/halen totdat ik mijn vast rijbewijs heb, en dan zal ik ze vrijdag van school halen, en maandag brengen, zodat hij de afstand geen enkele keer meer moet rijden. Maar ik ben gebuisd geweest (ik ben nu eenmaal geen held in het verkeer) en heb extra lessen gepland staan in januari (ze konden niet eerder op de rijschool), en daarna ga ik nog eens mijn examen doen. Ik kan dit ook bewijzen voor de rechter (moest dit nodig zijn). Dus ik ben er wel degelijk aan aan het werken, maar de papa heeft niet veel geduld. En doet nu maar op.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#27 , 14 dec 2012 23:38

wetgeving :

Art. 432. <W 2000-11-28/35, art. 31, 029; Inwerkingtreding : 27-03-2001> § 1. Met gevangenisstraf van acht dagen tot een jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot duizend [euro], of met een van deze straffen alleen worden gestraft :<W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
de vader of moeder die het minderjarige kind onttrekt of poogt te onttrekken aan de rechtsvervolging, tegen dit kind ingesteld uit kracht van de wetgeving betreffende de jeugdbescherming of betreffende de jeugdbijstand, die het onttrekt of poogt te onttrekken aan de bewaring van de personen aan wie de bevoegde overheid het heeft toevertrouwd, die het niet afgeeft aan degenen die het recht hebben het op te eisen of die het, zelfs met zijn toestemming, ontvoert of doet ontvoeren.
Is de schuldige geheel of ten dele ontzet uit de ouderlijke macht, dan kan de gevangenisstraf tot drie jaar worden verhoogd.
§ 2. Indien de schuldige het minderjarige kind meer dan vijf dagen verborgen houdt voor degenen die het recht hebben het op te eisen of het minderjarige kind onrechtmatig buiten het grondgebied van het Koninkrijk vasthoudt, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van een jaar tot vijf jaar en met geldboete van vijftig [euro] tot duizend [euro], of met een van deze straffen alleen. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
Is de schuldige geheel of ten dele ontzet uit de ouderlijke macht, dan is de gevangenisstraf minstens drie jaar.
§ 3. Wanneer over de bewaring van het minderjarige kind mocht zijn beslist, hetzij gedurende het verloop of ten gevolge van een geding tot echtscheiding of tot scheiding van tafel en bed, hetzij in andere bij de wet bepaalde omstandigheden, dan worden de straffen bepaald in de §§ 1 en 2 toegepast op de vader of de moeder die het minderjarige kind onttrekt of poogt te onttrekken aan de bewaring van hen aan wie het krachtens de beslissing is toevertrouwd, die het niet afgeeft aan degenen die het recht hebben het op te eisen of die het, zelfs met zijn toestemming, ontvoert of doet ontvoeren.
§ 4. Indien over de bewaring van het minderjarige kind een aan de rechtspleging door onderlinge toestemming voorafgaande minnelijke schikking is getroffen, worden de straffen bepaald in §§ 1 en 2 toegepast op de vader of de moeder die, vanaf de datum van de overschrijving van de echtscheiding door onderlinge toestemming, het minderjarige kind onttrekt of poogt te onttrekken aan de bewaring van hen aan wie het krachtens de beslissing of de minnelijke schikking is toevertrouwd, die het niet afgeeft aan hen die het recht hebben het op te eisen of die het, zelfs met zijn toestemming, ontvoert of doet ontvoeren.

en ook
http://www.familie-recht.be/omgangsrecht/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.familie-recht.be/index.php/b ... gangsrecht" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://www.sbo.be/wetgeving/OMGANGSRECHT.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

(was daarjuist eventjes fout .... familieverlating

Josephine
Topic Starter

#28 , 20 dec 2012 10:05

Dank je wel Franciscus.

Even een update. Vorig weekend heeft de ex ze wél komen brengen en halen.
Bij het ophalen vroeg hij zijn geld, waarop ik antwoorde (zoals in de PV staat), dat ik door zijn nalatigheid dit niet meer wens te betalen, en dit ook niet hoeft.

Ik heb gisteren weer, zoals gewoonlijk, een sms gestuurd dat ik de kinderen vrijdag om 19 uur verwacht. Aangezien het dit jaar Kerst bij ons is (feestdagen zijn afwisselend), stelde ik voor om ze dinsdagavond terug te brengen. Er staat niet echt een vaste regeling bij de feestdagen van ophalen/brengen, dus wouden ik en mijn vriend hem tegemoet komen.
Nu zegt hij weer dat hij eerst 70€ wil, en dat het er naar uit ziet dat we beiden op onze kin kunnen kloppen.

Als het zo gebeurd, dat hij ze niet brengt. Moet ik dan aangifte doen van vrijdag, dat hij ze niet is komen brengen daarna ook een aangifte gaan doen van Kerst?
Waarschijnlijk zal ik ze in mijn week ook niet te zien krijgen, daar dan ook aangifte van gaan doen?

Wat een soep allemaal...

Josephine
Topic Starter

#29 , 20 dec 2012 10:05

Dank je wel Franciscus.

Even een update. Vorig weekend heeft de ex ze wél komen brengen en halen.
Bij het ophalen vroeg hij zijn geld, waarop ik antwoorde (zoals in de PV staat), dat ik door zijn nalatigheid dit niet meer wens te betalen, en dit ook niet hoeft.

Ik heb gisteren weer, zoals gewoonlijk, een sms gestuurd dat ik de kinderen vrijdag om 19 uur verwacht. Aangezien het dit jaar Kerst bij ons is (feestdagen zijn afwisselend), stelde ik voor om ze dinsdagavond terug te brengen. Er staat niet echt een vaste regeling bij de feestdagen van ophalen/brengen, dus wouden ik en mijn vriend hem tegemoet komen.
Nu zegt hij weer dat hij eerst 70€ wil, en dat het er naar uit ziet dat we beiden op onze kin kunnen kloppen.

Als het zo gebeurd, dat hij ze niet brengt. Moet ik dan aangifte doen van vrijdag, dat hij ze niet is komen brengen daarna ook een aangifte gaan doen van Kerst?
Waarschijnlijk zal ik ze in mijn week ook niet te zien krijgen, daar dan ook aangifte van gaan doen?

Wat een soep allemaal...

eylis

#30 , 20 dec 2012 12:22

josephine, probeer zo snel mogelijk je rijbewijs te hebben of een afspraak te kunnen maken met een familielid, kennis, je partner om ZELF je kinderen op te halen. Ik ben een soort van gidsje aan het maken waarin in (gebaseerd op de ervaringen van ouders in verblijfsco-ouderschap o.m. hier op het forum) ik de best mogelijke practische afspraken omschrijf die een geslaagd verblijfsco-ouderschap kunnen ondersteunen. Zélfs bij (v)echtscheidingen...
één daarvan is dat de persoon waar de kinderen die week bij verblijven ZELF voor het transport instaat. Ongeach je zelf rijdt of je een verwant stuurt om te rijden. In (v)echtscheidingen blijken die kleine practische afspraken nu net kunnen gebruikt te worden als drukkingsmiddel.
Je bent nu afhankelijk van je ex. en dat wéét hij. Je moet de politie inschakelen om wéér druk uit te oefenen. En het spel blijft dus letterlijk op de wagen...
Zorg er zo snel mogelijk voor dat je de kinderen zelf kan (laten) ophalen. Dan beperk je alweer een mogelijk twistpunt.
Ik weet het: het zijn bijna therapeutische omgangsafspraken om een situatie te kunnen doen functionneren (verblijfsco-ouderschap) maar als dat wat rust kan brengen, doe het maar.
Het zal minstens al het beloop naar de politie voor die zaken besparen.

Terug naar “Echtscheiding”