verhuurder wilt eigen woning betrekken

Franciscus
Juridisch actief: Nee

Re: verhuurder wilt eigen woning betrekken

#16 , 11 jan 2014 13:31

Toch wel als huurder nu plots een andere optie heeft en direct weg wil?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#17 , 11 jan 2014 13:40

Kan ik nergens uit posts afleiden maar dat klopt wel. Wel mee oppassen want eens de verhuurder een reguliere opzeg heeft gedaan kan er van die mogelijke optie geen gebruik meer gemaakt worden.

Bv verhuurder zendt per AS in de loop van volgende week een opzeg voor eigen bewoning conform de regels van art 3 WHW. De huurder heeft dan nog enkel de mogelijkheid gebruik te maken van de tegenopzeg van één maand als hij/zij sneller wat vindt.

(b)engeltje
Topic Starter

#18 , 07 jul 2014 19:21

follow up. Na het volgen van het advies hier heb ik de opzeg niet aanvaard, en ik heb een reglementaire opzeg gekregen (met de juiste gegevens zodat ik later eventueel vaststellingen kan laten maken). Op 1 augustus loopt het contract af. Ik ben echter wel al het huis uit. Nu zag ik vandaag dat de verhuurder al gestart is met werken uit te voeren IN de woning. Dit terwijl het contract nog loopt (en ik dus nog huur betaal). Ik heb hiervoor geen toestemming gegeven. Wat kan ik doen?

Reclame

sloeberken

#19 , 07 jul 2014 19:38

En heb je de sleutels reeds afgegeven, waarschijnlijk niet, misschien een duchtig gesprek voeren met verhuurder en u huur terug vragen of dat je anders klacht indient wegens het zich toegang verschaffen met valse sleutels.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos

#20 , 07 jul 2014 19:44

Als u nog huur betaalt kan u het bovenstaande uitvoeren. Als u het pand echter reeds verlaten heeft, waarom heeft u dan geen tegenopzeg gegeven?

KJ86

#21 , 07 jul 2014 20:16

Als hij dringende herstellingen (vb hagelschade aan het herstellen voor verdere waterinfiltratie te voorkomen) aan het uitvoeren is, mag dat ook tijdens uw huurperiode.

Vandebos

#22 , 07 jul 2014 20:49

Niet zonder waarschuwing, nooit. De verhuurder dient immers evenveel zorg te dragen voor de goederen van de bewoner als omgekeerd zolang deze het gebruiksrecht van het pand heeft. Verhuurder heeft blijkbaar een probleem met communiceren.
In extremis kan de huurder de politie verwitigen van onbekenden in het pand dat hij huurt, dat hij aan niemand toestemming heeft verleend het pand te betreden.

Franciscus

#23 , 07 jul 2014 21:57

Als u daar plots nog volk ziet bellen 101 en zeggen dat onbekenden -meerder inbrekers in uw appartement zitten en mogelijk zelfs de meubels willen meenemen (als er een vrachtwagen staat)
Zeker politie PV laten opstellen is zo wie zo huisvredebreuk met gebruik van (valse) sleutels) in bende dus met verzwarende omstandigheden. Politie kan alle materialen en wagen met beslag leggen.

KJ86

#24 , 07 jul 2014 22:38

Als u daar plots nog volk ziet bellen 101 en zeggen dat onbekenden -meerder inbrekers in uw appartement zitten en mogelijk zelfs de meubels willen meenemen (als er een vrachtwagen staat)
Zeker politie PV laten opstellen is zo wie zo huisvredebreuk met gebruik van (valse) sleutels) in bende dus met verzwarende omstandigheden. Politie kan alle materialen en wagen met beslag leggen.
Dit is geen huisvredebreuk, de woning moet bewoond zijn om van huisvredebreuk te kunnen spreken, TS heeft al aangegeven dat dit niet het geval is.

Vandebos

#25 , 07 jul 2014 23:09

Zolang de huurder de huur betaalt heeft hij het gebruiksrecht. --> bepaalt wie er wel en wie er niet in het pand komt... desnoods gebruikt hij een maand om lege kartonnen dozen op te slaan.

KJ86

#26 , 07 jul 2014 23:14

Dat is correct, als het pand nog gebruikt wordt voor meubels of andere goederen te stockeren van de huurder, spreek je wel van bewoning. Waardoor huisvredebreuk dan weer wel van toepassing is.

Vandebos

#27 , 07 jul 2014 23:23

huur betalen --> contract nog in voege --> gebruiksrecht huurder nog steeds in volle werking --> art 15 GW nog steeds tov huurder volledig van kracht --> noch verhuurder, noch werklui in zijn opdracht die iets in het pand te zoeken hebben zonder deze zijn expliciete toestemming --> verhaal gedaan.

Huurder kan evengoed beweren dat er voor x duizenden euro aan materiaal is verdwenen na vaststelling onrechtmatige aanwezigheid in pand.

(b)engeltje
Topic Starter

#28 , 08 jul 2014 10:16

Hoi,

Dank je wel voor de vele (nuttige) antwoorden.

Ik heb de sleutel nog niet teruggegeven en ze hebben ook wat schade gemaakt aan het slot aan de achterdeur om binnen te komen. Wat natuurlijk wel erg is, want allicht zal hij dit gebruiken om de waarborg achter te houden. Er staan nog enkele grotere spullen in het huis van ons, welke wij nog niet hebben kunnen verhuizen. Het huis is dus nog niet volledig leeg.

6 maanden opzeg vond hij te lang (zie voorhistorie, hij wou eerst geen reglementaire opzeg geven) en hij heeft al gedreigd dat hij de waarborg niet zou terugbetalen hierdoor.

Vandebos

#29 , 08 jul 2014 12:35

De politie uw vriend.

Franciscus

#30 , 08 jul 2014 13:32

Hij kan daar trouwens nog altijd gedomicilieerd zijn. En aangifte doen bij politie wegens inbraak en de schade laten vaststellen dan hebt u een PV nr ...zeker doen.
Indien daders gekend zijn kan u ook deze gegevens doorgeven . Politie ook binnen de nodige vaststellingen laten doen.
IS en blijft een inbraak dus strafbaar.

Terug naar “Huren”