Gisterenavond in het nieuws op VTM. Zelfs HANDENVRIJ telefoneren is gevaarlijk en kan een ongeval veroorzaken, omdat 45 % van de aandacht naar het gesprek gaat en niet naar het verkeer.
Dit mag dan wel correct zijn, maar dit gaat op voor zeer veel situaties, die perfect legaal dagelijks voorkomen.
Heb net nog vandaag een wagen over de weg zien zwalpen, waar de chauffeur verbaal en met handengebaren twee bekvechtende kinderen (legaal op achterbank met gordels en kinderzitje) tot rust probeerde te brengen.
En ik kom op veel plaatsen waar de snelheidsbeperking 70 km/u is maar waar het niet mogelijk is op een veilige manier deze snelheid te rijden (wegens permanente obstakels).
Er moet ergens een lijn worden getrokken, en spijtig genoeg is dit een "flexibele" lijn.
Ik heb een volstrekt legale handsfree telefoon installatie in mijn wagen maar ik moet nog steeds mijn hand uitsteken naar mijn dashboard ongeveer waar mijn radio staat.
Mijn GSM op voorruitbevestiging (gebruik hem ook als GPS) staat er knal boven.
Praktisch gezien is er fysiek nul komma niks verschil met op mijn gsm te duwen (met 1 vinger) of op het bedieningspaneel van mijn handsfree installatie om een oproep te beantwoorden.
Ik denk dat het advies van onze semi residente (waarvoor veel dank!) advocaat legaal het juiste is, namelijk ze hebben geen poot om op te staan.