Kijk, als we het er over eens zouden kunnen zijn dat het moreel niet te verantwoorden is, zou ik mij al een heel stuk beter voelen. Maar omdat je dit volledig moreel bankroet idee blijft verdedigen, ga ik er vanuit dat we het niet met elkaar in filosofische termen eens zijn, maar ik zal hier niet dieper op ingaan omdat zoals je zelf al aanhaalde we hier niet op dat 'ander' forum zitten. Ik staafde mijn redenering echter wel met een afgeleide uit het onderwijs decreet, wat toch redelijk juridische te noemen is.Met alle respect, maar u maakt van deze juridische discussie een filosofische discussie. Of het moreel correct is om kinderen te straffen voor het gedrag van ouders, lijkt mij meer iets voor een ander forum
Uiteraard alleen bij ernstige feiten en als laatste redmiddel, maar schadelijk gedrag van de ouders kan wel degelijk gevolgen hebben. In uw voorbeeld gaat het over financiële schade die de ouders aan de school berokkenen. Dat is iets anders dan mijn voorbeeld, waar een vader door zijn scheldpartijen en wangedrag aan de schoolpoort de goede opvoeding van andere kinderen in gevaar brengt.
U kunt dit misschien een niet gelijkaardig voorbeeld vinden, het blijft in se wel de zelfde gedachten gang die hierachter schuilgaat. U kan een leerling niet benadelen wegens handelingen van een ouder. Omdat ik dit best wel een boeiend vraagstuk vond en ook graag een meer juridische antwoord wou, heb ik contact opgenomen met AgODi en deze stellen ook dat dit niet mag.
Antwoord heeft even op zich laten wachten,Geachte
U vraagt of een school een leerling mag uitsluiten wegens wangedrag van een ouder.
Dat mag niet.
De uitsluiting, zowel definitief als tijdelijk, is een tuchtmaatregel. Tuchtmaatregelen kunnen alleen genomen worden als de leerling zelf de leefregels van de school zodanig schendt dat hij een gevaar of een ernstige belemmering vormt voor het normale onderwijsgebeuren of voor de fysieke of psychische integriteit van de schoolpopulatie. Zie hieromtrent ook het Besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2010, art. 123/8.
In geval van wangedrag van een ouder, en zeker in geval van fysiek geweld, kunnen de betrokkenen klacht indienen bij de politie.
Maar wou dit toch nog even meegeven.
Volgens mij speelt het geen rol of één of beide ouders lastig doen. Aangezien een leerling niet benadeeld zou mogen worden voor de handelingen van de ouder. Maar zoals ik al zei, ik versta wel de initiële (emotionele) reactie maar hoop dat hierna even 2x na gedacht wordt bij de gevolgen van zo'n acties...Ik had uitdrukkelijk het woord "pleiten" gebruikt omdat ik niet zeker ben dat het juridisch mogelijk is. Als ik het nu en gisteren even nazocht, denk ik niet dat het mogelijk is. Wss omdat het mogelijk is dat enkel één ouder lastig doet, de andere niet.
Wat je wél natuurlijk kan doen is als school strafklacht indienen tegen die ene ouder en voor de ouder een contactverbod met school/leerkrachten aanvragen, tenzij de school zelf nodig acht (bvb voor oudercontact, ...) of indien het wettelijk nodig is (bepaalde beroepsprocedures). Maar daarover oordeelt een rechter...