huisreglement

KJ86

Re: huisreglement

#16 , 25 mar 2015 18:43

Het huren van een kot valt onder het gemeen huurrecht en zeker niet onder de woninghuurwet (tenzij dat domicilie is toegelaten). Door dat een kot onder het gemeen huurrecht valt, heb je veel meer contractuele vrijheid, want het gemeen huurrecht bevat heel weinig regels die een dwingend karakter hebben. Dat wil dus zeggen als je een huisreglement tekent, vb dat van kotweb, dat je daar dan ook door gebonden bent.

Je interpreteert verkeerd als je denkt dat de partner niet onder gast valt, ten opzichte van de andere kotgenoten die betalen voor de faciliteiten is het een vreemde (derde).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#17 , 25 mar 2015 18:56

Probleem is wie gaat vaststellen dat een 'gast' overnacht?
Om hoe laat moet de eerste vaststelling zijn 21 uur en 5 uur? Of 22 en 6 ...
Quid dat er gans de nacht gestudeerd wordt....

Welke rechtbank is bevoegd voor dit soort 'toezichten'???

Turaki

#18 , 25 mar 2015 20:06

Dat wil dus zeggen als je een huisreglement tekent, vb dat van kotweb, dat je daar dan ook door gebonden bent.
Voor zover dat dit HR geen bepalingen bevat die onwettig zijn, zoals deze die ingaan tegen de bescherming van de woning (waar, zoals ik en Franciscus al zo vaak hebben aangehaald, elke plaats waar iemand voor langere tijd verblijft ook onder valt, bijvoorbeeld een kot).

Reclame

Franciscus

#19 , 25 mar 2015 23:24

Een huisbaas die al of niet met gebruik van een 'reserve' sleutel voor of na 21of 22 uur een kot binnengaat kan naar mijn bescheiden mening bij de aankomst van de bevoegde personen zelf wel eens voor een periode in een 'kot' terechtkomen. Gratis ende voor niets maar zonder sleutel.

KJ86

#20 , 25 mar 2015 23:40

Trust me, zo gemakkelijk geven ze gratis huisvesting niet weg! :D

Franciscus

#21 , 26 mar 2015 00:02

Salduz maakt het wat moeilijker maar met heterdaad....

JPV
Juridisch actief: Ja

#22 , 26 mar 2015 08:44

Trust me, zo gemakkelijk geven ze gratis huisvesting niet weg! :D
Franciscus heeft jarenlange ervaring op het vlak van gratis huisvesting, ik denk dat hij iets beter weet wanneer je daar terechtkomt.

Terug naar “Huren”