appartement gekocht met huurder

Katia B.
Topic Starter

Re: appartement gekocht met huurder

#16 , 01 jun 2015 19:20

Nogmaals bedankt, de informatie die jullie geven is heel nuttig. Ik zit toch een beetje met de vrees dat de huurders zich niet aan wettelijk bepalingen zullen houden en dus niet verhuisd zullen zijn of verlenging aangevraagd hebben,... Wat moet er dan gebeuren als de akte verlijdt op 2 juli en zij zijn er nog niet uit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#17 , 01 jun 2015 20:01

Maar wonen die personen er ook.
Indien niet gedomicilieerd wat toch een vereiste is om onder de woonhuurwet te vallen is deze dan ook niet geldig.
Is voor de in dit geval verkoper een handige manier geweest om de belasting op verhuur van een - laat ik nu maar zeggen - bedrijfspand te vermijden.
Laat uw notaris direct reageren ..nu ja dat is dus morgen - ga morgenvroeg direct na of die huurders daar INGESCHREVEN ZIJN als bewoners in dat pand.
Maar ik vermoed dat u die gegevens als hebt en dat u de persoons- en adresgegevens hebt van de verkopers en mogelijk ook van de huurders.
Als het handelshuur zou zijn wat vermoedelijk niet zal zijn is het een handelshuurcontract en zijn er andere veel striktere opzegregels.
Maar dat hebt u al kunnen lezen in de teksten die ik heb opgegeven.

Katia B.
Topic Starter

#18 , 01 jun 2015 20:36

Ik laat het nagaan door de notaris. Het huurcontract dat bijgevoegd is bij de compromis is duidelijk geen handelshuurovereekomst. Het betreft verhuur aan 2 personen. Nogmaals ik vermoed dat er inderdaad wat gefoefel hier en daar gebeurd is.
Wat bedoelt u juist met uw tweede zin? Bedoelt u dan dat het over een ongeldig huurcontract gaat? Zo ja, dan kan ik helemaal niet meer volgen wat er dient te gebeuren of waar ik nu precies op moet letten.

Reclame

Franciscus

#19 , 01 jun 2015 21:54

Woonhuurwet bescherm net de personen die er ingeschreven zijn en er wettelijk wonen - staat meestal wel in zo'n contract ...
....er zijn (woon)belangen vestigen.

Indien de huurders er niet wonen is er nog wel een contract maar kan u inroepen dat het onder de gewone huurwetregels valt.

En gezien ze er niet wonen of woonden is het ook niet beschermd als woning/verblijfplaats maar is het gewone huur van een ruimte.
Die trouwens op 2/6/2015 niet meer bestaat gezien u geen contract met hen hebt en de huur al was opgezegd tegen 1/6/2015

Katia B.
Topic Starter

#20 , 01 jun 2015 22:13

OK, bedankt.
Maar ik blijf toch nog wat op mijn honger zitten i.v.m. mijn vraag over wat er dan moet gebeuren als zij het appartement niet hebben verlaten.

Franciscus

#21 , 02 jun 2015 00:02

Dan zal u naar de vrederechter moeten stappen...
Maar als ze er niet zijn dus geen bewoning en de verkoper maakt geen enkele melding dan kan u vrij over het pand beschikken ... laat dat uitdrukkelijk door uw notaris vragen en in akte opnemen.
De verkoper moet er voor zorgen dat ze op 1/6 buiten moesten zijn.

JPV
Juridisch actief: Ja

#22 , 02 jun 2015 07:35

gezien er sprake is van opvang van kinderen en het een appartement betreft zal het waarschijnlijk over een onthaalouder gaan, die daar effectief ook zal wonen. Als Katia B. het adres doorgeeft via PM, kan ik ook eens nagaan.

Terug naar “Kopen”