Verkeersongeval met als tegenpartij een onverzekerd voortuig

sloeberken

Re: Verkeersongeval met als tegenpartij een onverzekerd voortuig

#16 , 01 dec 2015 22:20

Ook Art 19.3 is hier van toepassing. Zal allemaal afhangen wat de politie in hun PV vermeld hebben.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Patrick1954
Topic Starter

#17 , 01 dec 2015 23:06

Neen "sloeberken", als je links je oprit oprijdt moet je niet uitwijken naar rechts. Bovendien moet achteropkomend verkeer achter het naar links pinkend voertuig blijven tot er RECHTS plaats VRIJKOMT om voorbij te steken. Dit verkeer moet eventueel wachten tot het maneuver is uitgevoerd. Het kan misschien lijken op wishful thinking, maar de tegenpartij zou dan toch moeten het bewijs leveren dat de richtingaanwijzer NIET ging...
Het zou nogal mooi zijn moest ieder voertuig dat vooraan rijdt, iedereen eerst moet laten passeren om dan zijn oprit op te rijden. Het ongeval gebeurde in een woonzone en niet op een autosnelweg, waar het als veranderen van rijvak zou kunnen beschouwd worden.
Maar mijn eigenlijke vraag ging over het verkrijgen van een keuze van advocaat op kosten van de rechtsbijstand van mijn verzekering vóór het eigenlijke proces. Het gaat om het bepalen van een strategie vóór het proces en eventueel het versnellen van de inzage van het PV...

sloeberken

#18 , 01 dec 2015 23:20

Neen "sloeberken", als je links je oprit oprijdt moet je niet uitwijken naar rechts. Bovendien moet achteropkomend verkeer achter het naar links pinkend voertuig blijven tot er RECHTS plaats VRIJKOMT om voorbij te steken. Dit verkeer moet eventueel wachten tot het maneuver is uitgevoerd. Het kan misschien lijken op wishful thinking, maar de tegenpartij zou dan toch moeten het bewijs leveren dat de richtingaanwijzer NIET ging...
Het zou nogal mooi zijn moest ieder voertuig dat vooraan rijdt, iedereen eerst moet laten passeren om dan zijn oprit op te rijden. Het ongeval gebeurde in een woonzone en niet op een autosnelweg, waar het als veranderen van rijvak zou kunnen beschouwd worden.
Maar mijn eigenlijke vraag ging over het verkrijgen van een keuze van advocaat op kosten van de rechtsbijstand van mijn verzekering vóór het eigenlijke proces. Het gaat om het bepalen van een strategie vóór het proces en eventueel het versnellen van de inzage van het PV...
Ik heb niet geschreven wat jij er van maakt, ik heb een voorbeeld gegeven wat ik dagelijks in het verkeer zie.
Dit moet je aan u rechtsbijstandverzekering vragen, of je u eigen advocaat mag aanstellen, of u advocaat kan dit ook vragen aan u rechtsbijstandverzekering.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

mjers

#19 , 03 dec 2015 07:49

Onze advocaat heeft altijd gezegd, dat je niet moet bewijzen dat je alles correct gedaan hebt, maar de tegenpartij moet net kunnen bewijzen dat je fouten gemaakt heb.
.
Dit slaat echt nergens op... Hetzelfde kan dan opgaan voor de tegenpartij... dan moet u bewijzen dat hij fouten gemaakt heeft.

Waarschijnlijk waren er getuigen of andere zaken die meespeelden... maar een dergelijk ongeval, zonder getuigen zal het inhalende voertuig altijd in het gelijk gesteld worden.
Als u een weg op - of afrijdt moet u nu eenmaal voorrang geven aan de auto's die zich op diezelfde weg bevinden.
Tenzij u al aan uw manoeuver begonnen was op het moment dat de tegenpartij beslist om in te halen.
Laatst gewijzigd door mjers op 03 dec 2015 08:17, 1 keer totaal gewijzigd.

mjers

#20 , 03 dec 2015 07:53

Het kan misschien lijken op wishful thinking, maar de tegenpartij zou dan toch moeten het bewijs leveren dat de richtingaanwijzer NIET ging...
Neen, jij moet het bewijs leveren dat de richtingaanwijzer WEL ging. In principe moet u voorrang geven gedurende uw manoever om de rijbaan te verlaten, ook aan de inhalende auto. In uitzonderlijke gevallen moet je geen voorrang geven (voorbeeld als jij eerst aan het manoever begonnen bent vooraleer de tegenpartij beslist op in te halen). Het is dan wel aan jouw om die uitzondering te bewijzen.

mjers

#21 , 03 dec 2015 08:02

Beste "workingmum"
Dit is een antwoord dat ik verwachtte. Het is inderdaad zo dat iemand zonder rijbewijs moeilijk alle verkeersregels onder de knie kan hebben. Ik wist ook niet dat de tegenpartij moet kunnen bewijzen dat mijn vrouw in de fout ging.
Hiermee kan ik wel verder.
Bedankt!
U verwachte dit antwoord omdat het strookt met uw wensen. Het antwoord klopt echter niet. Waarom moet de tegenpartij bewijzen bewijzen dat u in fout was? En moet u dan niet bewijzen dat de tegenpartij in fout was?
Hoedanook zijn de meeste forum-leden een andere mening toegedaan.

Met mijn ervaring en kennis denk ik niet dat u in uw gelijk zal gesteld worden. Ik wens u in ieder geval veel succes.
Laat graag iets weten hoe alles afloopt.

Terug naar “Verkeersongevallen”