(schijn)zelfstandigheid

jef007
Topic Starter

Re: (schijn)zelfstandigheid

#16 , 15 sep 2016 20:22

ik heb net mijn dochter op bezoek gehad. ze was gaan informeren bij de bazen van die creche.
ze zou 9 ( negen) euro!!! per uur ontvangen als (schijn)zelfstandige en zelf haar sociale bijdragen moeten betalen + andere kosten.
maw ze zou netto( na aftrek van sociale bijdragen, belastingen en andere kosten zo'n 1.000 euro netto per maand overhouden.
OP de webside van de VBAB zijn ongeveer de helft van de vacatures als (schijn)zelfstandige
Mi moet die sector dringend uitgekuist worden door de sociale- en arbeidsinspectie
mijn dochter zou ook een document moeten ondertekenen waarin sprake is van "samenwerking" Waarschijnlijk is dit bedoeld om de schijnzelfstandigheid te verdoezelen!
wat ook raar is dat ze haar ondernemingsnummer niet moet laten activeren op het BTW kantoor, wat kan hiervan de reden zijn?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#17 , 16 sep 2016 05:51

wat ook raar is dat ze haar ondernemingsnummer niet moet laten activeren op het BTW kantoor, wat kan hiervan de reden zijn?
Toch simpel Jef dit zijn meewerkende vennoten!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21

#18 , 16 sep 2016 09:41

maw ze zou netto( na aftrek van sociale bijdragen, belastingen en andere kosten zo'n 1.000 euro netto per maand overhouden.
Da's minder dan een minimumloon. Met alle nadelen en risico's die hier gemeld zijn. Je moet wel gek zijn om daarop in te gaan. Jammer genoeg zijn de mensen in deze sector blijkbaar veel te braaf, en gaan ze ook daadwerkelijk op dit soort aanbiedingen in. Ook een reden waarom dit soort mistoestanden blijft bestaan.

Ik zou naar iets anders uitkijken, om eerlijk te zijn. Je kan eventueel de sociale inspectie informeren over dit aanbod van de creche met de melding dat dit volgens u aanzetten is tot schijnzelfstandigheid.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

denlowie

#19 , 16 sep 2016 11:12

De sociale inspectie kan daar niks tegen doen, heb dit gezien bij klanten van mij, men heeft een CV en de schijn zelfstandig is een werkend vennoot, alles word wettelijk ze storten hun aandeel via het postkantoor en hebben wettelijk een bewijs van aandeelhouder, dit word door de zaakvoerder bewaart, soms weet de schijn zelfstandige zelfs niet eens dat ze aandeelhouder is, en alles loopt volgens het boekje, wat kan de arbeids inspectie dan nog doen, een zelfstandige mag meer uren werken, moet geen arbeidsverzekering hebben, men moet niet aangesloten zijn aan een dienst voor preventie van de gezondheid enz... te veel om op te noemen, ken persoonlijk zulke zaken in de frituur wereld.

Gebruiker21

#20 , 16 sep 2016 11:22

Aangezien dit hier op het randje van uitbuiting gaat, zou ik niet inzien waarom de sociale inspectie deze toestanden niet zou kunnen uitlichten / aanpakken. Desnoods moeten zij maar aan de wetgevende macht melden dat er wetswijzigingen nodig zijn om dit soort uitbuiting aan te pakken.

Langs de andere kant: moesten mensen carrément weigeren om in dit soort "systemen" te stappen, en meer op hun strepen staan, zouden dit soort situaties ook gewoon uitsterven, aangezien men dan geen personeel meer zou vinden die als schijnzelfstandige wil werken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie

#21 , 16 sep 2016 11:48

Men kan de sociale inspectie inlichten, en zij zullen eens afkomen om te zien hoe dit zit, maar alles is wettelijk geregeld, wat of wie kan aan iets die wettelijk is dit veranderen.
Ik heb een frituur gekend en de aandelen register lag in de frituur, heeft vele controles gehad, ze hebben hem nooit kunnen beboeten en hij heeft veel personeel gehad hoor, want meestal blijft dit soort personeel niet lang.

Fortuin

#22 , 16 sep 2016 12:52

Wat ook raar is dat ze haar ondernemingsnummer niet moet laten activeren op het BTW kantoor, wat kan hiervan de reden zijn?
"Kleine ondernemingen" met minder dan €25.000 omzet per jaar kunnen een vrijstelling genieten van de BTW verplichtingen (kwartaalaangiftes, etc). Zie http://financien.belgium.be/nl/ondernem ... gsregeling

Gebruiker21

#23 , 16 sep 2016 13:19

want meestal blijft dit soort personeel niet lang.
Dat spreekt in zijn voordeel. Het is net het langtijdig blijven van een "zelfstandige", dat op schijnzelfstandigheid kan wijzen...

jef007
Topic Starter

#24 , 16 sep 2016 14:40

jef007 schreef:
Wat ook raar is dat ze haar ondernemingsnummer niet moet laten activeren op het BTW kantoor, wat kan hiervan de reden zijn?

"Kleine ondernemingen" met minder dan €25.000 omzet per jaar kunnen een vrijstelling genieten van de BTW verplichtingen (kwartaalaangiftes, etc). Zie http://financien.belgium.be/nl/ondernem ... gsregeling

MI is dit foute info :
kleine ondernemingen met minder dan 25.000 euro omzet moeten WEL hun ondernemingsnummer laten activeren tot BTW nummer
te verbeteren indien ik verkeerd ben

jef007
Topic Starter

#25 , 16 sep 2016 14:44

de uitleg van Lowie zet mij aan het denken!!
zouden de crechehouders "in alle stilte" mijn dochter vennoot kunnen maken, zonder dat mijn dochter dit zelf weet??

BrainTrain

#26 , 16 sep 2016 15:58

Je wordt toch geen vennoot omdat je over enkele aandelen beschkt? Dan zou ik toch bij heel wat bedrijven vennoot zijn :-)

jef007
Topic Starter

#27 , 16 sep 2016 16:41

oke maar zo kan misschien wel die SCHIJNzelfstandigheid omzeild worden

denlowie

#28 , 16 sep 2016 16:43

Maar met 1 aandeel kan je perfect werkend vennoot zijn, en zeker in zeer kleine vennootschap vormen zoals de cvoa, gcv waar dit zeer gemakkelijk kan geregeld worden.

denlowie

#29 , 16 sep 2016 16:44

oke maar zo kan misschien wel die SCHIJNzelfstandigheid omzeild worden
Natuurlijk, zo kan de arbeidsinspectie niks maar ook niks er tegen beginnen.

jef007
Topic Starter

#30 , 18 sep 2016 12:30

ondertussen heb ik uitgevlooid dat dat de bazen van de creche GEEN BTW nummer hebben, WEL een ondernemingsnummer
wat kan dit betekenen?

Terug naar “Handelspraktijken”