Laat ik hier even als finaal antwoord aan de discussie toevoegen dat mijn opzet van mijn vraag op dit forum eerder was om te weten in welk recht dit contract stond, of men zomaar een extra vergoeding kon eisen, dan welke stappen ik het beste zou overwegen. Ik was van plan om naar het immo-kantoor te gaan voor hun kant van het verhaal, de exacte kosten raming en berispingen, maar het is altijd handig om op voorhand te weten welke zaken ze juist mogen vragen, welke verboden zijn per wet en wat in de toegelaten normen ligt.
Het is zeker niet de bedoeling om hier direct een actie uit voort te trekken zoals het contract in twijfel stellen, aanklagen tot een vrederechter. Dat zijn beslissingen die ik individueel wel neem, na overleg van alle partijen, maar het is altijd handig om met iets meer kennis van de zaken de mogelijkheden te bekijken bij het immo kantoor, kwestie van niet letterlijk buiten gezet te worden met illegale praktijken en wat beter in me schoenen te staan.
De enige zaken die nu van toepassing zijn, zijn ook de zaken van het verbreken van het contract en de gevolgen hiervan. Daar dit een contract van korte duur is kunnen ze blijkbaar deze extra voorwaarden opleggen. Verwarrend waren de bijlagen, maar dat is ondertussen ook duidelijk. De risico van het blijven betalen van de huur is te groot waardoor ik afzie van deze plannen. Enkel zien dat ik nu 3maand voor 15 juni 2015 het contract opzeg.
Wat verder betreft qua onvoorziene kosten mogen we niet klagen, zo hadden we reeds 2 problemen door slijtage/lekkage buren welke steeds door de huiseigenaar op een goede manier afgewerkt zijn, glasbreuk is er nog niet, maar ik vermoed dat dit ook wel geen probleem kan vormen en anders is het weer kwestie om de wettigheid van het contract op dit punt grondig te evalueren, worse case.
Bedankt voor alle antwoorden en adviezen