Nieuwe huiseigenaars

sloeberken

Re: Nieuwe huiseigenaars

#31 , 17 feb 2015 19:28

Het is nog altijd in het voordeel van de huurder om in overleg met de verhuurder het contract te verbreken.
Je moet er rekening mee houden dat de verhuurder bereidt is om de woning af te breken of volledig te verbouwen, het huis zal dan in alle waarschijnlijkheid gebreken vertonen die ofwel onder dringende herstellingen vallen (voor meer informatie zie wetgeving waar vandebos naar verwijst) of in dermate een inbreuk op de vlaamse wooncode vormen dat het pand verhuren in tegenstrijd is met dezelfde huurwetgeving.

In het eerste geval, kan ik u vertellen dat verbouwen met een huurder in de woning geen pretje is, voor geen enkel betrokken partij. Als de verbouwing langer dan 40 dagen duurt, kan je genotsderving bekomen. Zie overeenkomst, want dit kan contractueel anders bedongen zijn.

In het tweede geval kan je als huurder van de ene dag op de andere op straat staan, hetgeen ook geen pretje is.
Schadevergoeding zal je via het vredegerecht moeten bekomen van degene die de woning verhuurd heeft . voorlopig is dat enkel de verkoper, zodra de koper huur in ontvangst neemt is hij mee aansprakelijk).
Waarom moet er dan een wetgeving bestaan, dit slaagt op niets.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#32 , 17 feb 2015 21:15

Heir dient aan toegevoegd te worden dat uitzetting bij onbewoonbaarheid doorgaans slechts onmiddellijk wordt uitgevoerd wanneer er sprake is van een onmiddellijke bedreiging van de gezondheid van de bewoners door bv, gevaarlijke gasistallatie, hoge co waarden, electrocutiegevaar, instabiliteit woning of aanwezige ziekte factoren zoals houtzwam, schadelijke schimmels of ongedierte.

Aangezien de onbewoonbaarheid door het gemeente bestuur wordt uitgesproken en datzelfde gemeentebestuur middels het ocmw aansprakelijk gesteld kan worden voor het ter beschikking stellen van een noodwoning... Zijn ze niet altijd even happig op de onmiddelijke uithuiszetting tenzij het niet anders kan.

KJ86

#33 , 17 feb 2015 22:22

Heir dient aan toegevoegd te worden dat uitzetting bij onbewoonbaarheid doorgaans slechts onmiddellijk wordt uitgevoerd wanneer er sprake is van een onmiddellijke bedreiging van de gezondheid van de bewoners door bv, gevaarlijke gasistallatie, hoge co waarden, electrocutiegevaar, instabiliteit woning of aanwezige ziekte factoren zoals houtzwam, schadelijke schimmels of ongedierte.

Aangezien de onbewoonbaarheid door het gemeente bestuur wordt uitgesproken en datzelfde gemeentebestuur middels het ocmw aansprakelijk gesteld kan worden voor het ter beschikking stellen van een noodwoning... Zijn ze niet altijd even happig op de onmiddellijke uithuiszetting tenzij het niet anders kan.
Het klopt dat er een categorie-3 fout aanwezig moet zijn voor een onbewoonbare woning te hebben. Dit is echter heel gemakkelijk te bekomen door dat de elektrische installatie arei-conform moet zijn. De woning heeft immers een onderzoek van de installatie gehad voor verkoop. Negen kansen op tien dat dit niet in orde is.

De gemeente trekt zich echter niets aan van de uithuiszetting. Zij beslissen enkel of dat de woning al dan niet onbewoonbaar is. De nieuwe eigenaar zal naar de vrederechter moeten voor een uithuiszetting als de huurder niet op vrijwillige basis wil vertrekken.

@ sloeberken
Als je huizen koopt, kom je regelmatig verloederde panden tegen die tegen een lage huurprijs verhuurd worden. Huurders klampen zich vast aan hun woning, maar als verhuurder ben je voor een heleboel aansprakelijk. Het is dus maar normaal dat op het moment dat de woning niet meer voldoet aan de elementaire vereisten op vlak van bewoonbaarheid dat het contract ontbonden kan worden.

Reclame

sloeberken

#34 , 17 feb 2015 23:56

@ sloeberken
Als je huizen koopt, kom je regelmatig verloederde panden tegen die tegen een lage huurprijs verhuurd worden. Huurders klampen zich vast aan hun woning, maar als verhuurder ben je voor een heleboel aansprakelijk. Het is dus maar normaal dat op het moment dat de woning niet meer voldoet aan de elementaire vereisten op vlak van bewoonbaarheid dat het contract ontbonden kan worden.
Dan zou de verhuurder zelf zijn woning moeten onbewoonbaar laten verklaren, want TS wil nog blijven wonen.
De koper wist toch de staat van het pand dat hij kocht, en dat het verhuurd was.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Kristien_3
Topic Starter

#35 , 18 feb 2015 08:50

[quote][/quote]
Het klopt dat er een categorie-3 fout aanwezig moet zijn voor een onbewoonbare woning te hebben. Dit is echter heel gemakkelijk te bekomen door dat de elektrische installatie arei-conform moet zijn. De woning heeft immers een onderzoek van de installatie gehad voor verkoop. Negen kansen op tien dat dit niet in orde is.

Er is inderdaad iemand langs geweest voor de electriciteit na te kijken, net als de epc hebben ze komen nazien.
Electriciteit is in orde, er zit een nieuwe meterkast. Het probleem is de zolder die is niet geisoleerd en er zijn nog een paar ramen die vervangen moeten worden, achterkant keuken en slaapkamers vensters zijn wel volledig vernieuwd met dubbel glas.
Gebuur zit slechter daar is er nog helemaal niets vernieuwd. Denk dat ze de twee huizen willen afbreken, voor mss appartementen op te zetten.

Vandebos

#36 , 18 feb 2015 09:08

Dan zullen ze nog eventjes geduld moeten hebben.

Kristien_3
Topic Starter

#37 , 18 feb 2015 09:18

Dan zullen ze nog eventjes geduld moeten hebben.
Wie wij of de eigenaars?

Vandebos

#38 , 18 feb 2015 09:20

Beiden, de eigenaars als ze willen afbreken en jullie tot je een brief met hun intenties ontvangt.

Kristien_3
Topic Starter

#39 , 18 feb 2015 09:21

Beiden, de eigenaars als ze willen afbreken en jullie tot je een brief met hun intenties ontvangt.
Ja wij hebben nog niets ontvangen.

Vandebos

#40 , 18 feb 2015 09:52

Nu zijn we een beetje in het donker aan het raden en dat is voor niemands gemoedsrust bevorderlijk.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#41 , 24 feb 2015 10:51

Hier wordt door sommigen een beetje de indruk gegeven dat een eigenaar van een woning op eigen houtje de woning onbewoonbaar kan laten verklaren, om er zo een huurder uit te krijgen. Als ik het zo lees, is de woning van de topic starter echt niet in zo'n staat dat deze onbewoonbaar zal verklaard worden, zelfs al zou de eigenaar dit graag willen.

Verder betwijfel ik ook of de eigenaar nog zeer grote werken gaat uitvoeren, als hij de woning toch wil plat gooien (binnen een paar jaar).

Anyway, zoals Vandebos zegt: zolang de topic starter geen info gekregen heeft via AS, is het afwachten... Misschien heeft de eigenaar zich ondertussen geïnformeerd en beseft hij dat hij nog wat moet wachten...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

KJ86

#42 , 24 feb 2015 11:18

Op een forum als dit moet je altijd een beet veralgemeniseren. Dit soort van topics vindt ik juist het interessantste omdat ze geen eenduidig antwoord hebben. TS moet zelf bepalen wat voor haar van toepassing is, zij kent de woning en zij kent het dossier, maar het kan nooit geen kwaad om alle mogelijke pistes te doorlopen.

Je moet er ook rekening mee houden dat ons advies misschien wel gebruikt kan worden door iemand anders die meeleest op het forum. Je moet vaak geen eigen topic starten meestal is het probleem al besproken in een voorgaand topic.

Vandebos

#43 , 24 feb 2015 11:20

Dat klopt maar ervaring leert ons dat +80% van de gebruikers toch pas gerust zal zijn met een unieke topic over "zijn" specifiek probleem. Maar dat is waar JF voor bestaat.

Kristien_3
Topic Starter

#44 , 03 mar 2015 15:34

Nu zijn we een beetje in het donker aan het raden en dat is voor niemands gemoedsrust bevorderlijk.
Zeg het wel dat we in het donker aan het raden zijn , nu nog altijd eigenlijk, ik heb vorige week contact gehad met vorige huisbazin
om info te vragen over de nieuwe eigenaars ivm de huishuur had tot dan nog geen rekening nummer.
Ze had een telefoonnummer van hen.
Heb hen opgebeld en dan toch hun rekenning nummer gekregen.
Een As heb ik nog altijd niet ontvangen , over zijn verdere plannen is er dus nog niets bekent, en ben ik dus aan het wachten.
Ben ook nog steeds op zoek naar een andere woning want je weet nooit wat hij nog allemaal van plan is.

Kristien_3
Topic Starter

#45 , 12 mar 2015 09:34

Is het normaal dat ik tot op heden nog niets van de nieuwe eigenaar gehoord heb? Nog geen AS , maar nu vraag ik me wel af
of hij zonder AS ons eruit kan zetten, ik heb gelezen dat als je mondeling akkoord gaat, hij geen AS moet sturen?
Klopt dit want wij zijn met niets akkoord gegaan, hij is enkel komen zeggen dat we eruit moeten dat hij gaat renoveren, en we dan voldoende de tijd hebben
om iets anders te zoeken, dat de werken starten deze zomer?
Ja vind dit maar eigenaardig. Kan dit voldoen als een mondilinge afspraak of niet?

Terug naar “Huren”