Verkoop personenwagen tussen particulieren

Veronique
Topic Starter

Verkoop personenwagen tussen particulieren

#1 , 07 jun 2008 01:42

Hallo,

Ik wens mijn personenwagen te verkopen, nu is er iemand via een kennis die mijn voertuig onmiddelijk wil aankopen zonder dat ik naar de keuring hoef te gaan eveneens is een geldige car-pass voor hem niet noodzakelijk.
De prijs die hij wil betalen is voor mij voldoende, toch als ik de wagen met technische keuring en geldige car-pass zou verkopen kan ik wel meer vragen.

Mag ik wettelijk mijn voertuig zonder technische keuring en geldige car-pass verkopen? Om mij safe te stellen had ik een verkoopsovereenkomst opgemaakt (zie onderaan) is dit geldig en kan mij nadien bij eventueel betwisting mij ten laste worden gelegd?

Graag hoor ik het van jullie

Voorbeeld van mijn verkoopovereenkomst

Verkoopsovereenkomst voor een personenwagen tussen particulieren.

Plaats,………………………….2008 à …………uur.

Ik ondergetekende ………………………….. ……..verkoop mijn personenwagen ……………….. aan Dhr. ……………………………………… ..voor de som van
………………………………………………………………(voluit geschreven en cijfers).

De wagen wordt verkocht met de nodige boorddocumenten en in de staat waarin het voertuig zich bevindt, met de zichtbare en onzichtbare gebreken gekend door de koper.
De koper wenst het voertuig als particulier aan te kopen zonder technische keuring en geldige carpass, dus technische keuring en geldige car-pass ten laste van de koper.
Om het nodige roze document voor het voertuig weer in verkeersomloop te kunnen brengen zal de koper het nodige ondernemen. De koper is op de hoogte dat dit enkel en alleen kan gebeuren met handelaarplaten. Ook bevestigd de koper dat hij het voertuig aankoopt zonder geldige carpass en dat hij geen recht zal uitoefenen op de wettelijke ontbinding van de verkoopsovereenkomst.

De volgende documenten werden overhandigd;
- Gelijkvormigheidsattest
- Oud inschrijvingsbewijs
- Oude carpass (bv: 05/04/2008)
- Laatste technisch keuringsbewijs (datum)
- Onderhoudsboekje
- Carpassje radio of zo als dit er is

De technische kenmerken:
Merk: …………………………………….
Type: …………………………………….
Chassisnr: …………………………………….
Brandstof: …………………………………….
Cilinderinhoud : …………………………………….
Vermogen in kw: …………………
Eerste maal ingebruik : ……/……/……..
Kleur: …………………
De gezamenlijk afgelezen kilometerstand bedraagt ……………….km.

De Koper; De Verkoper

Naam & Voornaam idem
Adres “

Vooraf geschreven “ “
“Gelezen en goedgekeurd” “ “
Handtekening en naam voluit geschreven “ “

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 08 jun 2008 11:54

“Art.23sexies.§ 1. Ongeacht de regels betreffende de periodieke keuringen, zijn niet-periodieke keuringen verplicht :...3° vóór de inschrijving op naam van een andere titularis, voor de voertuigen van de categorieën M1...(15 MAART 1968. - Koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen).

‘technische keuring...ten laste van de koper‘ voldoet aan voornoemde vereiste.

“Art.4.§ 3. Bij de verkoop van een reeds in België ingeschreven voertuig bezorgt de verkoper aan de koper een document dat uitgaat van de in artikel 6 bedoelde vereniging* en dat alle bij deze vereniging beschikbare gegevens tot op een recente datum weergeeft betreffende de kilometerstand van het betrokken voertuig...Art.7.Niettegenstaande elk strijdig beding en onverminderd de toepassing van artikel 1116 van het Burgerlijk Wetboek geeft elke inbreuk op de bepalingen van de artikelen 3 en 4 aanleiding tot de ontbinding van de verkoop, indien de koper hierom verzoekt.”(11 JUNI 2004. - Wet tot beteugeling van bedrog met de kilometerstand van voertuigen).

* 4 MEI 2006. - Koninklijk besluit tot erkenning van de vereniging(=Car-Pass) belast met de registratie van de kilometerstand van voertuigen.

‘Niettegenstaande elk strijdig beding’ houdt in dat ‘geldige car-pass ten laste van de koper’ nietig is.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Archief”