Halve eigendom schenken

Shari90
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Halve eigendom schenken

#1 , 05 apr 2019 18:34

Hallo,
Ik erfde de helft van mijn vader zijn woning toen mijn moeder overleed 15 jaar geleden. Nu willen we een huis kopen maar door die eigendom(waar ik overigens niets aan hen, mijn vader woont er en betaald zijn deel af) lopen onze notariskosten dus dubbel zo hoog op voor het beschrijf van een woning die we willen kopen. Een oplossing zou zijn dat ik mijn deel schenk aan mijn vader. Maar kan je zomaar een "helft" schenken? En duurt deze procedure lang ?
Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 05 apr 2019 19:22

Beste, door het overlijden van uw moeder bent u de blote eigenaar geworden van de helft van hun gezinswoning, door erfenis. U kan niet vrij en zelfstandig gebruik maken van die woning. Dit betekent dat u toch uw rechten behoudt om te genieten van het verlaagde tarief van 7 % voor de registratie van de aankoop van een eigen woning.
Spreek uw notaris.

Hetgeen u daar voorstelde, heeft geen zin. Bij de schenking terug aan uw vader moet u ook rechten betalen. Plus heel wat meer erfbelasting bij zijn overlijden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sirkii

#3 , 05 apr 2019 20:34

Was de woning 100% van je vader? Dan erfde je niets van de woning bij het overlijden van Uw moeder. Mogelijks heeft uw vader toen de blote eigendom geschonken aan u (50%) en aan je broer/zus (andere 50%)

Als het een schenking van blote eigendom bij leven was moet je idd 10% betalen ipv 7%.

Reclame

wanton

#4 , 05 apr 2019 22:25

Sirkii, TS zegt dat ze een halve woning erfde als haar moeder stierf. In dat geval betaalt zij bij de aankoop van haar eerste woning 7 %.
Toet-anch-Amon

Shari90
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 apr 2019 10:25

Het huis was van beiden. Ze lagen nog in scheiding toen mijn moeder stierf dus ik erfde als enig kind dat deel van de eigendom. Mijn vader woont er nog steeds en het is dus ook geen opbrengt eigendom.

wanton

#6 , 09 apr 2019 12:16

U heeft dus een halve woning in blote eigendom na erfenis. Hetgeen betekent dat u geen enkele beschikking heeft over die woning. Hierdoor behoudt u het recht op en tarief van 7 % bij een aankoop van een eerste eigen woning.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”