uithuiszetting na niet navolgen huurcontract (onderhuur)

margreeth
Topic Starter

uithuiszetting na niet navolgen huurcontract (onderhuur)

#1 , 25 jun 2008 13:41

hallo,

even korte inleiding:
toen wij in aanmerking kwamen voor een huurwoning van de wonigbouw, kwam er tegelijkertijd een koopwoning op ons pad.
een goede vriendin (met 2 kleine kinderen) van ons lag op dat moment in scheiding en bewoonde een koopwoning, zij kon er niet blijven wonen en is op straat gezet, de situatie was onhoudbaar. ergens een huurwoning vinden was geen optie hier in de omgeving omdat ze eerst officieel gescheiden moest zijn en dus eerder niet als urgentie geval gelde.
wij zijn toen op het lumineuse :? idee gekomen om toch de woning te huren en onze vriendin daar in te laten terkken. (wij kochten het huis) zo gezegt zo gedaan, zij betaald nu al 4 mnd direct huur aan de woningbouw, onder onze naam.
nu wil de pech dat zij haar baan verloor en een uitkering aan moest vragen, toen is het balletje gaan rollen via de uitkeringsinstantie en de woningbouw riep vriendin op het matje.
nu moet zij over 6 weken het huis uit.
kan zij echt letterlijk met de kinderen op straat gezet worden? of mag dat niet zomaar.
kan ze het rekken?
bij de gemeente staan we ieder op ons eigen adres ingeschreven.

hoop dat iemand hier raad mee weet.

groetjes margreeth uit nederland

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 26 jun 2008 09:46

Ik snap hier dus niks van; misschien omdat het Nederlandse toestanden zijn, ik weet het niet. Als ik het goed begrijp is een koopwoning een woning die gekocht is ? Dan mag je daar hier toch laten inwonen wie je wil denk ik. En hoe kun je nu op straat gezet worden van je eigen "koopwoning" ?
een goede vriendin (met 2 kleine kinderen) van ons lag op dat moment in scheiding en bewoonde een koopwoning, zij kon er niet blijven wonen en is op straat gezet..
En wat heeft dit
toen wij in aanmerking kwamen voor een huurwoning van de wonigbouw, kwam er tegelijkertijd een koopwoning op ons pad...
te maken met dit
wij zijn toen op het lumineuse idee gekomen om toch de woning te huren en onze vriendin daar in te laten terkken. (wij kochten het huis)
Welk huis hebt U gekocht ? Als U een huis gekocht hebt mag U daar toch laten inwonen wie U wil, zoals ik hierboven reeds vertelde ?

mapleleiah

#3 , 26 jun 2008 16:16

Wat ik begrepen heb:

OP was op zoek naar een woning en vond zowel ene te koop als ene te huur.

Tegelijkertijd hadden zij een kennis die haar woning had moeten verlaten door een scheiding en die nog niet zelf iets kon kopen.

Dus OP heeft een woning gekocht EN er ook ene gehuurd. In de koopwoning woont de OP zelf en de kennis woont in de huurwoning.

De verhuurder zal dit echter ontdekt hebben (nl. dat iemand anders dan de officiële huurder) in de woning zat en wil de kennis van de OP nu uitzetten.

Wat ik niet begrijp is waarom die kennis niet zelf die woning huurde ...

Voor de rest: onderverhuur is inderdaad meestal contractueel verboden.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

margreeth
Topic Starter

#4 , 28 jun 2008 11:34

ja vriendin heeft de huurwoning betrokken, en wij de koopwoning. maar allebij de woningen zijn officieel van ons. vriendin zit er volledig illegaal, behalve dat ze ingeschreven staat bij de gemeente op het adres van huurwoning, en dat zij direct de huur aan de huurvereniging betaald. waarschijnlijk gaat dit in belgie anders, maar ik kwam pas na het schrijven van dit berichterachter dat het een belgisch forum is...

maar mijn vraag is eigenlijk... hoe erg de "misdaad"ook is, kun je een moeder met 2 kids de woning uitzetten zonder dat zij ergens anders een verblijfplaats heeft.

groetjes margreeth

Terug naar “Huren”