Beste
Ik ben steffen en ben een student van 21 jaar, ik heb destijds: 5jaar geleden,een bedrag geleend aan de toenmalige vriend van mijn moeder: het bedrag was 2000 euro om de belastingen van haar vriend te kunnen betalen, hiervoor heb ik een papier opgesteld dat hij mij het bedrag schuldig was en zo snel mogelijk diende te betalen.
3.5 jaar geleden is de relatie op de klippen gelopen en heb ik als student een pro deo advocaat ingeroepen die de zaak volgens hem snel even zou behandelen. Ik had copies genomen van desbetreffende verklaring en mijn advocaat zei dat het snel in orde zou komen. Na een drietal maanden belde ik hem op hoe de zaak stond en hij zei me dat ik hem gebeld had om te zeggen dat ik een andere advocaat onder de arm had genomen om de zaak over te nemen; ik schrok wel want dat telefoontje had nooit plaatsgevonden en toen zei hij dat ik opnieuw alle papieren moest binnenbrengen en opnieuw een pro deo aanvraag moest gaan vragen in het stadhuis, nog dezelfde dag gedaan en opnieuw zou hij van start gaan. Na een aantal weken niets gehoord te hebben heb ik hem opnieuw gebeld( ja ik krijg nooit zelf iets te horen van hem via telefoon of brief en moet zelf alles zien achter te halen) hij vertelde mij dat hij de persoon niet kon terugvinden en uitgeschreven bleek te zijn op zijn toenmalige woonst en vroeg of ik kon helpen, aangezien ik geen contact met hem meer heb ,kon ik niet onmiddellijk helpen, maar door een goede vriend die werkt op het OCMW heb ik achter het nieuwe adres geraakt die de advocaat nergens kon vinden(wel raar aangezien ik dacht dat advocaten gemakkelijk alle persoonlijke gegevens konden opvragen) dus opnieuw belde ik hem met het nieuwe adres en hij zei dat hij een deurwaarder zou sturen, de tijd verstreek opnieuw en enkele maanden gingen voorbij, opnieuw belde ik hem na niets gehoord te hebben met de vraag hoe de zaak liep, en hij zei me toen dat hij opnieuw verhuist was maar dat hij het adres wist maar vroeg of ik het kon bevestigen, dus opnieuw beroep gedaan op mijn goede kameraad die het adres opspeurde en het kon bevestigen.De advocaat zei dat het in twee weken zou opgelost zijn, dus ik opnieuw afwachten . Na opnieuw langer dan een maand geen nieuws te hebben vernomen nam ik contact op en de advocaat zei me dat hij de zaak op hold had gezet omdat er een nieuwe wetgeving ivm schulden zou goedgekeurd worden begin volgend jaar waarbij er interesten op het bedrag zouden berekend worden die de schuldeiser ten goede zou komen , hierdoor zou de advocaat zijn gemaakte kosten overbrengen op de ex van mijn ma . Ik ging dus akkoord aangezien het maar een maand langer meer zou duren en ik nu toch al het wachten gewoon werd.
Opnieuw gingen de maanden voorbij met niets te hebben vernomen, na een telefoontje kreeg ik te horen dat de advocaat het origineel ondertekende document nodig had om te overhandigen aan de rechtbank die hierna gevraagd zou hebben en het snel achter de rug zou zijn. Het document werd geleverd en de weken en maanden gingen alweer voorbij, vandaag na 3.5 jaar na de inschakeling van de advocaat , belde ik hem opnieuw op met de vraag hoe het nu zit aangezien de deurwaarder en de zaak normaal volgens hem al jaren moesten afgelopen zijn, hij vertelde mij dat de ex van mijn moeder opnieuw verhuist is en zich heeft uitgeschreven en opnieuw nergens te bespeuren is. Ditmaal kan ik mijn goede kameraad niet inschakelen aangezien hij ander werk doet en nu geen toegang heeft tot persoonlijke gegevens. Ik zei hem dat ik niet goedgezind was aangezien hij eerst zei dat het amper een aantal weken of maanden zou duren, het duurt nu al 3.5 jaar en nog steeds niet en telkens keer laten ze hem de kans om te verhuizen. De advocaat zei dat ik een aanklacht voor 300 euro kan indienen (ja nog eens extra geld ingooien zonder resultaat????) maar dat ze hem niet kunnen vinden en ik misschien hem op het spoor kan zijn, maar dat hij de gemaakte kosten moet overmaken aan mij als hij de persoon in kwestie niet kan terugvinden????
Ik heb ten eerste een pro deo aangesteld gekregen, die laat de persoon drie of vier keer verhuizen en ontsnappen en vind hem nu niet meer terug, heeft zelf het pro deoschap opgezegd om de schulden aan de persoon in kwestie over te maken wegens de nieuwe regelwetgeving en nu ineens na geen enkel resultaat te hebben en te horen dat ik het geld waarschijnlijk nooit zal kunnen terugkrijgen (terwijl hij zei dat het zwart op wit stond en heel makkelijk en snel afgelopen zou zijn) komt hij dit gewoonweg leuk vertellen.
Ik heb sterk mijn bedenkingen hierover en als het daadwerkelijk zo gemakkelijk zou zijn om schulden te ontlopen dan zou ik iedereen aanraden maak een gigantische schuldenberg en verhuis en geniet van de luxe; lijkt me normaal niet echt mogelijk maar blijkbaar lukt het inderdaad heel makkelijk. Ik krijg hoe langer hoe meer de indruk dat deze advocaat niet voor mij werkt maar wel voor de ex van mijn moeder:
eerst mij uitschrijven als zijn client na een niet gemaakt telefoontje; nergens zelf achter het nieuwe adres van de persoon kunnen geraken, na 2.5 jaar pas het originele document opvraagt terwijl eerst de copies volstonden, zijn kosten zou overmaken aan de beschuldigde maar omdat hij die niet kan vinden dan maar op mij zonder resultaat te boeken : weet eigenlijk niet goed meer wat ik moet doen aangezien het na die tijd toch wel voor mij om een aardig bedrag gaat als student en dus het wel altijd kan gebruiken , misschien heeft iemand enig idee wat ik kan doen want sta met mijn rug nu tegen de muur
alvast bedankt