Erven, vruchtgebruik en onverdeeldheid

joanveka
Topic Starter

Erven, vruchtgebruik en onverdeeldheid

#1 , 24 jul 2008 14:51

Geachte,

Mijn moeder en mijn broer wonen nog in het ouderlijke huis. Vader is overleden. Mijn broer wil absoluut i het huis blijvn wonen na moeders overlijden. Hij vindt echter dat ik hem moet laten wonen en van mijn erfenisdeel maar moet afzien voor wat het huis betreft. Ik wil hem daar wel laten wonen en zal ook geen extra hoog deel vragen (gewoon de helft van de schattingwaarde), maar hoe geraak ik aan mijn erfdeel???
Vriendelijk bedankt voor uw antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 25 jul 2008 13:56

Beste,

als moeder komt te overlijden is het huis sowieso eigendom van jullie beiden , ieder voor de helft. Daar is niks aan te veranderen , tenzij moeder een testament maakt. U kan natuurlijk uw deel aan uw broer verkopen en hier rekening houden met het feit dat hij voor moeder gezorgd heeft , gedurende de laatste jaren van haar leven. Hij betaalt , als mede-eigenaar in onverdeeldheid slechts 1 % aan registratierechten.
Komen jullie er niet uit , heeft u toch steeds het recht om een openbare verkoping te eisen , omdat U niet verplicht bent in onverdeeldheid te blijven.
Als jullie een onderlinge regeling treffen , zullen de successierechten en de registratierechten toch berekend worden op het respectievelijke deel van de officiële waarde.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2

#3 , 25 jul 2008 18:20

en mijn broer wonen nog in het ouderlijke huis

Dat betekent dat de wet op de kleine nalatenschappen van 1900 van toepassing kan zijn; dat hangt af van het kadastraal inkomen van het huis. Uw broer kan als bewoner bepaalde rechten hebben. Zie andere items op deze site die daar over gaan.

Reclame

joanveka
Topic Starter

#4 , 25 jul 2008 22:13

Bedankt, beiden voor jullie reactie.

Hij wil absoluut in het huis blijven wonen (wat ik hem afraad, omdat het totaal ouderwets is en er ernstige kosten zullen komen) en wil zelfs dat ik van mijn deel zou afzien. Dat vind ik nu net een brug te ver, ik wil wel gewoon de helft van de schatting... Wat nu?

j.demoor

#5 , 26 jul 2008 14:51

Ik ga ervan uit dat het ouderlijk huis behoorde tot het gemeenschappelijk vermogen van uw ouders.

Bij ontbreken van huwelijkscontract en testament gold bij vaders overlijden voor zijn helft van het huis:
“Art.745bis.§ 1. Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).De kinderen erfden dan elk een gelijk deel van de blote eigendom ervan.

Bij moeders overlijden wordt de blote eigendom van rechtswege volle eigendom en erven de kinderen ook elk een gelijk deel van moeders nalatenschap.

“Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven;en de verdeling kan te allen tijde worden GEVORDERD...”(B.W.).

Bij ontbreken van minnelijke verdeling kan elke partij dus gerechtelijke verdeling vorderen van de goederen die zij in onverdeeldheid bezitten,huis inbegrepen.Desnoods kan gerechtelijke verdeling leiden tot openbare verkoop.

“Art.1.Wanneer...een nalatenschap onroerende goederen bevat,,waarvan het kadastraal inkomen in het geheel 1565 euro niet overschrijdt,wordt van de bepalingen van het Burgerlijk Wetboek afgeweken,zoals in de navolgende artikelen is aangeduid...“(Wet Kleine Nalatenschappen 16 mei 1900).

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Terug naar “Archief”