Bijzonder overrijdbare bedding, maar ging rechtsaf

333_1433
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Bijzonder overrijdbare bedding, maar ging rechtsaf

#1 , 20 jan 2020 21:37

Ik krijg net een PV in de brievenbus omdat ik in overtreding was met KB. 01.12.1975 art 5 + 72.6 + 71/2 - F18 Art 5

Ik zou over een bijzonder overrijdbare bedding gereden hebben aangeduid door het bord F18 (bus-taxi).

Ik herinner me die dag niet, en dus ook niet de eventuele overtreding. Ik woon in de straat waar de boete is uitgeschreven, en weet dus wel dat ik altijd rechts afsla om in de achterliggende straat te parkeren.

Het adres op het PV waar de boete is vastgesteld is amper 60 meter van de straat naar rechts. Nu is het zeker mogelijk dat ik al eerder rechts (op de busstation) aan het rijden was (het was in die periode altijd aanschuiven in de straat) maar dat weet ik dus niet meer, en op het PV staat dus ook de huisnummer op enkele meters van de straat naar rechts.

Ik kan natuurlijk niet bewijzen dat ik daar uiteindelijk geparkeerd ben, of zelf ingeslagen ben. Wat kan ik best doen?

De vaststelling was ook op 8/12, PV pas verstuurd op 14/1. Weet niet of dat er toe doet...

Alvast heel erg bedankt voor het advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
333_1433
Topic Starter

#2 , 21 jan 2020 08:22

Bedankt voor je snelle antwoord!

Ik begrijp alleen niet goed wanneer ik dan rechts mag om af te slaan. Nooit voorsorteren? Pas op het kruispunt zelf?

Van het artikel op de website waar u naar linkte:

“ De andere voertuigen mogen de bijzondere overrijdbare bedding dwarsen om een parkeerplaats gelegen langs deze bedding in te nemen of te verlaten of een eigendom op te rijden of te verlaten en op kruispunten.”

Ik kan op geen enkele manier bewijzen dat ik ook daadwerkelijk naar rechts ben gegaan enkele meters na de vaststelling, ik neem dus aan dat het een verloren zaak is...

LazarusBloem

#3 , 21 jan 2020 15:41

Ik begrijp alleen niet goed wanneer ik dan rechts mag om af te slaan. Nooit voorsorteren? Pas op het kruispunt zelf?
Een Bijzonder Overrijdbare Bedding is niet hetzelfde als een busstrook. Een BOB mag pas gekruist worden op het kruispunt zelf. U mag deze BOB niet gebruiken om het stilstaand verkeer voorbij te rijden.

Op volgend filmpje van de Belgische Federale Politie (rond 1min44) wordt het verschil uitgelegd tussen een BOB en een busstrook.
https://www.youtube.com/watch?v=Lgs1yNY ... 8eYrLB9rQc

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”