Heeft uw notaris dat letterlijk gezegd? Uw vriendin is m.i. niet zomaar een wettelijke erfgenaam , wel integendeel.Mijn notaris zei dat ik de begunstigden voor mijn levensverzekering en pensioensparen ook moest veranderen door geen naam op te geven maar "wettelijke erfgenaam" in te vullen en dat refereert in dit geval naar mijn testament
Mijn verzekeringsmaatschappij gaat mij terugbellen. Ja, mijn notaris heeft dat letterlijk gezegd nl geen naam invullen maar "mijn wettelijke erfgenaam" en die staat in mijn testament en is geen bloedverwant nog samenwonend/gehuwd.Heeft uw notaris dat letterlijk gezegd? Uw vriendin is m.i. niet zomaar een wettelijke erfgenaam , wel integendeel.Mijn notaris zei dat ik de begunstigden voor mijn levensverzekering en pensioensparen ook moest veranderen door geen naam op te geven maar "wettelijke erfgenaam" in te vullen en dat refereert in dit geval naar mijn testament
Doe daarover eens navraag bij de verzekeringsmaatschappij, gewoon om zeker te zijn.
De verzekeringmaatschappij aanvaardt dit niet. Zij zeggen dat dit voor bepaalde levensverzekeingen geldt maar niet voor pensioensparen. Klopt dit?"Landverzekeringswet - Art. 174. Wanneer de wettelijke erfgenamen als begunstigden worden aangewezen zonder bij name te zijn vermeld, is, onder voorbehoud van tegenbewijs of andersluidend beding, de verzekeringsprestatie verschuldigd aan de nalatenschap van de verzekeringnemer."
Sinds 2012 betekent "de nalatenschap" ook de personen die men in zijn testament als erfopvolgers heeft aangeduid. De notaris had gelijk.
----------------------
Bij een pensioenspaarverzekering is er inderdaad zo een wettelijke beperking.
Bij een pensioenspaarfonds niet.