Onderverhuren

Skwerl
Topic Starter

Onderverhuren

#1 , 12 okt 2008 13:38

Ik ga binnenkort als alleenstaande twintiger een groot appartement huren in hartje Gent. Ik ga ervanuit dat onderverhuren zowiezo in elk contract vermeld gaat staan als verboden.

Graag had ik toch een kamer verhuurd, niet zozeer voor het financiële aspect, maar gewoon voor de gezelligheid. Welke oplossingen zijn hiervoor?

Kan ik gewoon tijdens de huur iemand laten bijschrijven in het huurcontract?

Kan ik eventueel gewoon een kleine bijdrage vragen voor EGW en vaste kosten en dus geen echte huurprijs. Of is dit dan ook onderverhuren?

Nog andere opties?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 14 okt 2008 18:35

“Art.4...§ 2...Met de instemming van de verhuurder mag hij(=de huurder) een gedeelte van dat goed onderverhuren op voorwaarde dat het resterende gedeelte tot zijn hoofdverblijfplaats bestemd blijft...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

De afwezigheid van een contractuele verbodsbepaling is geen instemming.

“Art.1709.Huur van goederen is een contract waarbij de ene partij zich verbindt om de andere het genot van een zaak te doen hebben gedurende een zekere tijd, en tegen een bepaalde prijs, die de laatstgenoemde zich verbindt te betalen.”(Burgerlijk Wetboek).

Zodra aan beide voorwaarden voldaan is,is er huur,welke etiketten u er ook op plakt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huren”