domicilieadres

lydi
Topic Starter

domicilieadres

#1 , 16 okt 2008 16:24

ALs men een kamer verhuurt aan iemand voor een adres en hij er niet woont (zoals er heel veel zijn) , moet die kamer dan een WC hebben? of een kraantje? of iets om te koken? of een bed?
En hoeveel domicilieadressen mag men in een huis plaatsen?
Want ik hoor vertellen dat een persoon die gaat stempelen niet mag samenwonen met een werkende , een persoon die werkt samen met een persoon die werkt is geen probleem.
Wat is eigenlijk de waarheid?
Want op het gemeentehuis bij de registratie weten ze niet wie er beneden , op het 1ste ,of op het 2de verdiep woont.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 16 okt 2008 22:44

In principe mag men ergens maar domiciliëren als dat de hoofdverblijfplaats is. Al die stempelaars die elders domiciliëren om toch meer stempelgeld te krijgen, hoewel ze eigenlijk samenwonen elders, zijn foefelaars!

Een huis mag verder niet zomaar in verschillende kotjes opgedeeld worden om dan zo te verhuren. Hier zijn regels aan verbonden. Indien u zoiets overweegt, gaat u zich best grondig informeren.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Lex

#3 , 17 okt 2008 12:39

Gisteren en vandaag werd het probleem besproken op radio1 in het programma 'Peeters & Pichal'.

Ik kan de uitzendingen herbeluisteren op http://www.radio1.be/programmas/pepi/1221735

Reclame

j.demoor

#4 , 18 okt 2008 11:00

“Art.7.§ 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen...§ 4. De aangifte bedoeld in § 1 moet binnen acht werkdagen gebeuren nadat de nieuwe woning EFFECTIEF betrokken werd...Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister)

“Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete en zesentwintig tot vijfhonderd (euro)...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten).

“Art.490bis.§1...wordt gestraft hij die bedrieglijk zijn onvermogen heeft bewerkt en aan de op hem rustende verplichtingen niet heeft voldaan..."(Strafwetboek).

‘De opsomming in art.490bis,§1,al.2 is niet limitatief. Als dusdanig kan ook in aanmerking worden genomen de inschrijving op een brievenbusadres‘[Cass. AR940136N,23 mei 1995(Bertinchamps t. Gemeentekrediet),TRD&I 1995,704,827].
Ook de niet-schrijving kan tot die opsomming behoren.

“Art.67.Als medeplichtigen aan een...wanbedrijf worden gestraft :...Zij die...met hun weten de dader of de daders hebben geholpen of bijgestaan in daden die...het wanbedrijf hebben voorbereid, vergemakkelijkt of voltooid.”(Strafwetboek).

“Art.99.§ 1. Niemand mag zonder voorafgaande stedebouwkundige vergunning :...7° in een gebouw het aantal woongelegenheden wijzigen die bestemd zijn voor de huisvesting van een gezin of een alleenstaande, ongeacht of het gaat om een eengezinswoning, een etagewoning, een flatgebouw, een studio of een al dan niet gemeubileerde kamer...”(18 MEI 1999. - Decreet houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening).

“Art.2.§ 1...Onverminderd de normen betreffende de woningen, opgesteld door de Gewesten bij het uitoefenen van hun bevoegdheden, moet het verhuurde goed beantwoorden aan de elementaire vereisten van veiligheid, gezondheid en bewoonbaarheid...De Koning(Zie K.B. 8 juli 1997) stelt de voorwaarden vast waaraan ten minste voldaan moet zijn opdat het gehuurde goed beantwoordt aan de vereisten bepaald in het eerste lid. De in het vorige lid beoogde minimumvoorwaarden zijn van dwingend recht en moeten bij de huurovereenkomst worden gevoegd.”(Woninghuurwet 20 februari 1991).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

lydi
Topic Starter

#5 , 18 okt 2008 14:15

Ah ja dat zijn de wetten , maar in werkelijkheid is het anders . Ik had een politieman aan de deur vorige week en die kwam zien of een bepaalde.....hier woonde . Ik had nog nooit van de man gehoord , dus die heeft zich ingeschreven in mijn huis zonder mijn medeweten. ALs ik dan naar het gemeentehuis ga dan zeggen ze dat ze geen inlichtingen mogen geven , dan na een blad in te vullen waarom ik wel wil weten wie er in mijn huis woont zeggen ze dat ze niets kunnen doen. Voilà zo simpel is dat , en waar zijn nu al die wetten? En nu komen de deurwaarders voor die ene man die zich heeft ingeschreven in mijn huis (via internet kan je je adres veranderen en niemand vraagt een huurcontract). En op de duur zal het nog mijn schuld zijn zeker???

Vaoke

#6 , 18 okt 2008 14:43

In het verlengde van de huidige financiële crisis is het misschien nuttig dat Mr. Patrick Dewael, Minister van Binnenlandse Zaken en Open-VLD'er.. er eens werk van gaat maken om deze mesthoop in de stal van de lokale overheden eens te gaan uitmesten... men hoort zich immers te laten inschrijven in de Registers van de Bevolking... in de gemeente daar waar men "in rechte en/of in feite" (op welke wijze dan ook) een "gezin" vormt.
Eerlijke mensen moeten nu eenmaal niet (blijven) opdraaien voor dit soort verwerpelijk dienstbetoon van de lokale overheden... mede in de hand gewerkt door hem of haar die totaal niets afweten van de terzake geldende reglementering of die voorafgaande aan de "controle ter plaatse" WETENS en WILLENS nooit werden of worden gebriefd.
Ook bij die boete tot max. 500 euro mag men (supplementair) best een nulletje gaan toevoegen... anders heeft dat geen effect op de reeds misbruikte belastingsvrije sommen!!!
Nu de lokale overheden, na Dexia, andermaal Ethias moeten bijspringen... zullen zij dat geld méér dan ooit kunnen gebruiken!!!
Dus laat ze het maar halen waar het ten onrechte werd achtergelaten!!!

Terug naar “Huren”