erfgenaam wil woning kopen uit onverdeeldheid

Wimpie30
Topic Starter

erfgenaam wil woning kopen uit onverdeeldheid

#1 , 17 okt 2008 15:21

Graag verduidelijking voor volgende situatie:

We zijn met verschillende erfgenamen. Een er van wil de woning kopen (heeft er het geld voor, dus zonder lening aan te gaan). Er zijn nog andere eigendommen. Evenwel heeft deze persoon zijn successierechten niet betaald. Het niet betaalde deel zal dan worden afgetrokken van de verkoopprijs (en dus betalen degene die wel hun successierechten betaald hebben 2x, met name voor zijn deel er bij).
Kan dit? Kan je een eigendom kopen terwijl je achterstallige schulden hebt zonder deze te moeten bijbetalen bij het verlijden van de akte (zijn aankoop)? Is de notaris verplicht de nog verschuldigde successierechten mee te laten betalen bij het verlijden van de akte

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 19 okt 2008 11:46

De successierechten zijn geen ondeelbare schuld. Elk van de erfgenamen kan dus zijn eigen deel betalen.

“Art.184bis. De notarissen...mogen slechts de betaling...van sommen of waarden die voortkomen van een...vereffening...verrichten na de aflevering,door de ontvanger van de registratie, van een getuigschrift houdende verklaring dat geen enkele som eisbaar blijft als registratierecht of als boete uit hoofde van die veroordeling, vereffening of rangregeling...”(Wetboek Registratierechten).

Dit is ook van toepassing op openstaande successierechten.

Het nog verschuldigd zijn van successierechten op een woning staat de verkoop van die woning niet in de weg.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Wimpie30
Topic Starter

#3 , 19 okt 2008 20:05

Bedankt voor het antwoord, maar ik vind het iets te juridisch (sorry).

Misschien heb ik mijn vraag iets te ingewikkeld gesteld ook.

Kan een erfgenaam een woning kopen waarvan hij zelf verkoper is én waarop hij nog verschuldigde successierechten heeft te betalen?
Dit zonder dus eerst die verschuldigde successierechten te voldoen !!

Reclame

wanton

#4 , 19 okt 2008 22:42

Gewoonlijk worden de successierechten betaald met gelden die in de nalatenschap verdeeld worden. Indien deze er niet zijn kan de verkoop van de woning worden afgewacht.
Indien één van de erfgenamen uit de onverdeeldheid wil kopen betaalt die aldus :

koopprijs min zijn deel in de nalatenschap plus zijn deel van de successierechten.

Een goede notaris leidt dit in de juiste banen.

Dus : Ja , zulke verkoop kan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”