Rechten nieuwe huurder vs oude huurder

sil29
Topic Starter

Rechten nieuwe huurder vs oude huurder

#1 , 09 dec 2008 11:09

Hallo,

Ik heb een vraagje over het betrekken van een huurwoning na opzegging door de oude huurder.

De oude huurder heeft het contract opgezegd en wij hebben met de verhuurder een huurovereenkomst getekend die ingaat op 1-3-2009.

De oude huurder heeft ons nu gecontacteerd om te vragen iets langer te mogen blijven. Ze hebben een nieuwbouw gevonden welke normaal gesproken dan af is, maar je weet het nooit in de bouw.

Voor ons is dit echter geen optie, wij moeten uit ons huidige woning en willen er dus per 1-3 in conform het contract met de verhuurder.

Wat zijn hier de rechten/plichten van de oude & nieuwe huurder en welke rol speelt de verhuurder hierin.

Ik zou graag voorkomen dat ik op 1-3 op straat sta met mijn inboedel zonder woning.

Alvast bedankt voor elk advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 09 dec 2008 11:31

Het is de verantwoordelijkheid van de verhuurder om ervoor te zorgen dat de woning vrij is. U gaat dus best eens bij deze aankloppen.

De huidige huurders kunnen wel een verlenging aanvragen via het vredegerecht. Of ze dat gaan krijgen, is niet zeker. Als ze voet bij stuk houden, kan het moeilijk zijn om ze daar buiten te krijgen.

Maar zoals reeds gezegd: u kan hier eigenlijk niets aan doen. Dit is de taak van de verhuurder.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

sil29
Topic Starter

#3 , 09 dec 2008 11:44

en wat als de verhuurder in deze zijn verantwoordelijkheid niet nakomt ten opzichte van mij ?

Kan ik eventuele kosten (opslag van inboedel, tijdelijke woonst) op hem verhalen ?

Reclame

JohnD

#4 , 10 dec 2008 02:42

De oude huurder kan idd wel een uitstel wegens buitengewone omstandigheden aanvragen bij de vrederechter, maar dan wel minstens 1 maand voor het verstrijken van de opzeg. Maar dat kunt U ook natuurlijk, uit dat oogpunt weet ik nog zo niet of de vrederechter zal toelaten (want dat moet sowieso via een vrederechter gaan), dat U de opgesomde kosten doorrekent, behalve natuurlijk de vergoeding voor verlengde huur en eventueel een bezettingsvergoeding.

Terug naar “Huren”