Beste,
Ik woon reeds verschillende jaren samen met mijn partner. Wij zijn niet getrouwd of wettelijk samenwonend daar geen van ons hier behoefte aan heeft. Nu ik ondanks een spijtige gebeurtenis besef dat het leven in 1 vingerknip kan voorbij zijn, heeft dit me tot nadenken geroepen.
Als “feitelijk” samenwonende overweeg ik een eigenhandig testament op te maken wat aan de notaris in bewaring zal geven worden. Dit omdat volgens de wetgeving op de dag van mijn overlijden, onze kinderen volledige erfgenaam zullen zijn en mijn partner als het ware met niets achterblijft. Voor gehuwden en wettelijk samenwonenden zou ze dan het vruchtgebruik van onze woning(en) erven en tevens wettelijke erfgenaam zijn, wat in onze situatie dus niet het geval is.
Nu is mijn vraag of iemand hier enige kennis van heeft zodat ik een voorbeeldtestament kan opstellen alvorens de notaris in te lichten en ter bewaring af te leveren?
Wat ik kan terugvinden is dat in dit geval ik 1/3 van mijn nalatenschap kan overmaken aan derden dus mijn partner maar kan ik tevens haar het vruchtgebruik van onze woning(en) schenken? Zodoende dat ze een deel van het kapitaal erft en op haar oude dag niemand haar de toegang tot de woning kan ontzeggen. Bovendien ben ik op deze manier ervan overtuigd dat na onze dood, de gelden aan de kinderen toekomen en niet aan haar familie, hoe vreemd dit ook mag klinken.
Alvast bedankt voor u toelichting,
Jimmy