dringend! woning terug afleveren in staat waarin hij was?

safie
Topic Starter

dringend! woning terug afleveren in staat waarin hij was?

#1 , 06 jan 2009 23:46

even een dringend vraagje, ik hoop dat iemand er ons snel op kan antwoorden.
We zijn net verhuisd, en bezig met de laatste opfriswerken in onze vorige woning
om die in een goede staat weer achter te laten zoals dat hoort.
Ondertussen zijn de eigenaars ook in de woning aan het werken daar ze die willen verkopen.
Nu beginnen ze echter allerlei dingen van ons te eisen -met het vooruitzicht van een bod dat ze 1 dezer dagen gaan krijgen- waar we volgens mij niet op in hoeven te gaan.
hierover dus mijn vraag:
Zo hebben we gedurende de periode dat we daar woonden
de vloeren van de slaapkamers door de jaren heen allemaal vernieuwd omdat de novilon die daar lag volledig versleten was.
1 van de kamers hebben we betegeld.
Tot op heden hadden we er echter nog geen plinten geplaatst.
We dachten houten plinten te plaatsen.
De plinten voor we de tegels legden waren van plastiek.
Nu willen de eigenaars dat we stenen plinten plaatsen, wat natuurlijk beter oogt, dat begrijp ik, maar momenteel met de verhuis gaat dit ons budget wat te boven. Dus het volgende: kunnen zij van ons op onze kosten (want we willen ze eventueel wel zelf plaatsen indien nodig om de goede vrede te bewaren) stenen plinten eisen als er wanneer wij de woning betrokken plastieke plinten waren????
alvast bedankt voor uw antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 07 jan 2009 01:09

ben geen jurist, maar dit is wat ik al geleerd heb op dit forum:

was er een plaatsbeschrijving voor u de woning betrok?

indien ja, werd er beschreven dat er plinten in die betreffende kamer waren en dat deze eventueel van plastic waren?

indien niet is het uw woord tegen dat van de verhuurder en zal de verhuurder het moeten kunnen aantonen dat er plinten waren.

indien er een plaatsbeschrijving was ( van de betreffende kamer ) met vermelding van de plinten, denk ik dat het beste is dat u deze terug plaats. Met welk soort van materiaal u dit doet maakt niks uit, de verhuurders kunnen niet eisen dat u dure stenen plinten plaatst.

JohnD

#3 , 07 jan 2009 13:19

Je vergeet hier wel een uitermate belangrijk detail safie: wat zitten die eigenaars in uw woning terwijl je de sleutels, althans vermoed ik, nog niet definitief afgegeven hebt ? Jij bent in het geheel niet verplicht hen binnen te laten, laat staan in 's hemelsnaam hen toe te laten reeds werken te beginnen. Zo zie je maar weer: stank voor dank. Jij betaalt toch nog steeds huur ? Is er reeds een overgave van de sleutels gebeurd ? Is er reeds een vergelijk met een originele plaatsbeschrijving gebeurd ? De zogenaamde "uitgaande" plaatsbeschrijving (die er in feite geen is) daar het niets anders is dan een vergelijking is met een originele plaatsbeschrijving bij aanvang van de huur. Dus als die er niet is, is die vergelijking met iets dat niet bestaat, onmogelijk en/of waardeloos.

Weet je dat alleen al het feit dat die eigenaars nu reeds in je woning zitten, je jezelf kan ontslaan van eender welke verantwoordelijkheid wat betreft de staat van de woning ?. Lijkt me nogal evident denk ik. Tracht zo snel mogelijk officieel vast te laten stellen, dat die eigenaars nu reeds in je woning werkzaamheden uitvoeren, dan kunnen ze in elk geval niets meer eisen, en vervalt al jouw verantwoordelijkheid.

Reclame

safie
Topic Starter

#4 , 08 jan 2009 13:03

Ik zal de situatie even uitleggen want het is allemaal nogal gecompliceerd en niet helemaal volgens het gangbare verlopen:
op het moment dat we besloten te verhuizen,
hebben we dit onmiddellijk vermeld aan onze huisbazin waarmee we altijd een fijn contact hebben gehad.
We vroegen haar ook hoe het zat met de 3 maanden vooropzeg daar veel huizen onmiddellijk te betrekken zijn en we 3 maanden dubbele huishuur financieel niet zo zagen zitten.
De huisbazin reageerde heel begrijpend en inschikkelijk op en zei ons dat die 3 maanden opzeg wat haar betrof niet nodig waren omdat ze de woning toch wou verkopen en eerst nog de badkamer wilde vernieuwen.
Toen we enkele maanden later, eind november eindelijk een nieuwe woning vonden brachten we haar hierover onmiddellijk op de de hoogte.
We konde half december in de nieuwe woning intrekken dus besloten we zelf een halve maand, tot 31 december dus,
dubbel te betalen zodat we nog rustig de tijd hadden om wat opknapwerken te verichten te verhuizen en op te kuisen.
Ondertussen had de huisbazin echter besloten de woning niet te verkopen en toch maar weer te verhuren.
Hierdoor moest de badkamer natuurlijk wel vlugger vervangen worden zodat die af zou zijn begin januari.
Ze wilde met het uitbreken van de badkamer beginnen een week voor we de sleutel zouden krijgen van onze nieuwe woning.
Aangzien we met een baby'tje zitten zagen we dit natuurlijk niet zitten.
Huisbaas vond echter dat we ons wat inschikkelijker moesten opstellen daar we immers geen 3 maanden opzeg hadden moeten geven.
Uiteindelijk zijn de werken door omstandigheden gelukkig niet doorgegaan en zouden ze een week later beginnen.
Dit betekende wel dat we besloten een week vroeger dan geplant (we wilde eerst nog wat schilderwerken uitvoeren in het nieuwe huis voor we erin trokken)verhuisden.
We verhuisden dus half december.
Doordat de werken die ze uitvoerden zo vuil waren konden we de opfriswerken die we nog gepland hadden ( 1 van de kamers wilden we bv opnieuw behangen)
niet uitvoeren. Met andere woorden de halve maand december waarvoor we nog betaald hebben hebben we het appartement niet kunnen betreden.
Ondertussen nu we de woning officieel niet meer huren zijn ze vollop alles beginnen te schilderen, behalve dan de kamer die wij nog zouden behangen en waar de plinten nog moeten geplaatst worden.
Dat mogen we nu dan komen doen maar dan ook onmiddellijk. Of we er nu nog tijd voor hebben daar wordt geen rekening mee gehouden want ondertussen gaan ze het toch maar verkopen en er zou één van de dagen een bod komen.
Het is dus van bij het begin niet volgens de regeltjes gegaan. maar aangezien we steeds een goed contact met de huisbazin hadden gehad hadden we zoveel problemen niet verwacht.
Beetje onnadachtzaam van onze kant misschien.
In ieder geval is er geen plaatsbeschrijving meer geweest wat misschien in ons voordeel speelt mochten ze moeilijk gaan doen wat de huurwaarborg betreft. Of kan die alsnog komen na al de veranderingen die zij reeds hebben aangebracht????
Is het nu ook zo dat we eigenlijk niet verplicht zijn, gezien de omstandigheden de kamer nog te gaan behangenen en de plinten te plaatsen????
Gewoon om te weten hoor, want we vinden het zelf niet meer dan correct vanuit ethis standpunt beken dat we dit toch nog doen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jan 2009 17:06

zoals JohnD al heeft gezegd - gezien u de sleutels hebt teruggegeven en de overeenkomst is beeindigd op 31/12/08 - hebt u daar niets meer te zoeken

Natuurlijk - ik heb indertijd ook afspraken gemaakt met mijn huisbaas en nog enkele kleine werkjes uitgevoerd nadat we weg waren net ook gezien het goede contact dat we hadden. Maar de afspraken waren duidelijk - ik kit bad aan - steek nieuw binnenwerk in WC en verwijder die vetvlek in keuken

Natuurlijk als er nog geen akkoord tot beeindigen huur zou zijn en de borg nog niet is terugbetaald ( dat laatste is belangrijk wegens bewijs definitief einde) kan je misschien beter tot een akkoord komen

dus sleutel al teruggegeven en borg gekregen - einde verhaal
in ander geval kosten en baten afwegen - ik plaats de plinten maar jullie betalen ze ... maar dit is uiteraard niet verlicht en kan niet worden opgelegd door de eigenaar

Terug naar “Huren”