12 jarige gehoord door de rechter ivm bezoekrecht.

joke..
Topic Starter

12 jarige gehoord door de rechter ivm bezoekrecht.

#1 , 18 jan 2009 13:33

Ik zit met het volgende:
volgende maand moeten we bij de jeugdrechter komen ivm het bezoekrecht van de vader. Wegens drugsgebruik, criminaliteit enz zijn mijn kinderen er absoluut niet meer veilig.
Er is dus een sociaal onderzoek gevraagd.
Waar het nu om gaat: mijn dochter van bijna 12 heeft ook een brief gekregen van de jeugdrechter dat ze mag verschijnen. Ze wil wel haar zeg doen maar heeft schrik van de aanwezigheid van de papa en de nogal hevige vriendin van de papa en hun reactie op het feit dat ze gaat getuigen. Kent iemand de rechtbank van Tongeren en is er een mogelijkheid dat er geen confrontatie is voor ze met de rechter kan praten (wat in afwezigheid van mij en mijn ex zal zijn). Kwestie van het kind zo rustig mogelijk deze toch al onaangename dag te laten doorkomen.
Bedankt voor alle goede raad.
Joke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber

#2 , 19 jan 2009 09:14

Voor minderjarigen van die leeftijd is er altijd mogelijkheid om de procedure een beetje aan te passen. U kan contact opnemen met de rechtbank zelf, of laat dit doen door uw advokaat. Er zal waarschijnlijk wel een oplossing worden gevonden.

j.demoor

#3 , 20 jan 2009 11:30

“Art.56bis.De jeugdrechtbank moet de persoon die minstens de leeftijd van twaalf jaar heeft bereikt, oproepen teneinde gehoord te worden in geschillen tussen personen aan wie het ouderlijk gezag over de betrokkene is toevertrouwd, wanneer punten worden behandeld die betrekking hebben op het gezag over zijn persoon, het beheer van zijn goederen, de uitoefening van het bezoekrecht...”(8 APRIL 1965. - Wet betreffende de jeugdbescherming...).

“Art.931...Evenwel kan de minderjarige die over het vereiste onderscheidingsvermogen beschikt, in elk geding dat hem betreft, op zijn verzoek of bij beslissing van de rechter, worden gehoord door de rechter of door de persoon die deze aanwijst...De partijen zijn bij dit onderhoud niet aanwezig...Het onderhoud geschiedt op een plaats die door de rechter geschikt wordt geacht...”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

joke..
Topic Starter

#4 , 20 jan 2009 13:21

bedankt voor deze antwoorden. Het staat duidelijk in de brief dat het gesprek plaatsvindt zonder de partijen aanwezig. Ze moet echter op dezelfde plaats, op hetzelfde uur aanwezig zijn als de papa en ik. En ik neem aan dat daar een gezamelijke wachtzaal is. Om haar niet van streek te maken voor het gesprek met de rechter plaatsvindt was een confrontatie liefst te vermijden.
Maar ik zal inderdaad wel eens contact opnemen met de advocaat.
Hartelijk dank voor de info.
Joke..

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 jan 2009 18:54

simpel - zij blijft buiten in vb de auto en wordt liefst door haar advocaat opgehaald en binnengebracht - tegenpartij zal zich dan wel van commentaar onthouden + de advocaat kan via zijn confrater aan tegenpartij laten weten dat hij geen interventie wil

Terug naar “Andere”