Gegroet,
volgende situatie doet zich voor: mijn vader/moeder (beiden 82) hebben het vruchgebruik op de woning van mezelf en mijn vrouw. Een 3 tal jaar geleden heb ikzelf een handgift van 25000 euro gekregen. Echter nu blijkt dat deze handgift bij overlijden van de ouders terug zal worden opgenomen in de erfenis en ik deze handgift zal moeten delen met mijn broer.
Om dit te vermijden willen mijn ouders deze 25000 euto spenderen in mijn woning. Nu zegt de wet:
Art. 605. De vruchtgebruiker is slechts verplicht de herstellingen tot onderhoud te doen.
De grove herstellingen blijven ten laste van de eigenaar, behalve indien zij veroorzaakt zijn door het verzuimen van herstellingen tot onderhoud sinds de aanvang van het vruchtgebruik; in welk geval de vruchtgebruiker ook daartoe verplicht is.
Art. 606. Grove herstellingen zijn die van zware muren en van gewelven, de vernieuwing van balken en van gehele daken;
Eveneens de vernieuwing van dijken en van steun- en afsluitingsmuren in hun geheel.
Alle andere herstellingen zijn herstellingen tot onderhoud.
Mag mijn vader deze 25000 euro spenderen aan vloeren, ramen, badkamer, ..... zonder dat mijn broer hier later aanspraak kan op maken.