erfenis kinderen/stiefkinderen/?

Binnie
Topic Starter

erfenis kinderen/stiefkinderen/?

#1 , 26 mei 2006 11:50

Ik ben een leek op gebied van juridische zaken, mijn man niet. Ik durf het hem echter niet heel duidelijk te vragen, om ruzie te vermijden. daarom leg ik jullie ven de situatie uit, en hoop dat jullie me kunen helpen

man : weduwnaar, 2 kinderen
vrouw: single, no kids

trouwen met elkaar met scheiding van goederen ( werd ons toen aangeraden door de notaris, om het deel van de mama van de kinderen, waar man vruchtgebruik van heeft, exclusief voor de kinderen te houden.)
hebben u samen 1 kind, en een huis.
Dat huis is dus verworven tijdens ons huwelijk, staat op de twee namen.

wie erft hier nu wettelijk van wie?
- als man eerst sterft? al zijn kinderen? ik vruchtgebruik van welk deel??
- als ik eerst sterf? man vruchtgebruik? mijn kind?
- als ik eerst sterf, en later man? kan ik laten vastleggen dat ik mijn helft van het huis helemaal naar ons kind samen laat gaan? of wordt dat altijd door de 3 verdeeld??
- als hij eerst sterft, en later ik, dan moet toch alleen het deel wat ik beheerde van hun vader naar (al)?zijn kinderen? en heel mijn deel naar mijn kind?

ik vind dat allemaal erg ingewikkeld, en de notaris is een vriend van man, dus die durf ik eigenlijk niet goed contacteren. Bovendien is dat hier echt een moeilijk punt. Hij wilde dat ik een testament maakte, waarin ik mijn helft van onze bezittingen verdeelde over al de kinderen. daarvan leid ik af, dat nu enkel mijn kind erft?

bedankt alvast voor de hulp!
Binnie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 26 mei 2006 16:25

Het stiefkind erft niet van de stiefouder, tenzij de stiefouder een testament maakt.

De langstlevende echtgenoot verkrijgt het 'VRUCHTGEBRUIK' over de nalatenschap.

(zie ook zappybaby.be)

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”