wettelijk samenwonen en dan trouwen

doornroosje
Topic Starter

wettelijk samenwonen en dan trouwen

#1 , 05 feb 2009 15:09

mijn vriend en ik wonen reeds 1 jaar wettelijk samen. We hebben hiervoor gekozen omdat mijn vriend toen het deel van mijn ex in de woning overkocht. De bedoelling was om een testament op te stellen maar dat is er niet van gekomen.
Dus hij is voor de helft eigenaar en ik ook.
Wij willen huwen nu Ik heb twee kinderen maar mijn vriend niet. We willen ervoor zorgen dat in geval er iets met hem gebeurd of met mij, we ons geen zorgen moeten maken en we in het huis mogen blijven wonen.
Als er met hem iets gebeurd worden zijn ouders dan eigenaar van zijn helft in onze woning en kunnen zij mij het huis doen verkopen of komt dit deel dan aan mij toe en omgekeerd als er met mij iets gebeurd is het dan zeker dat hij mag blijven wonen of kunnen mijn kinderen de verkoop eisen ? Hebben wij een huwelijkscontract nodig ?
Alvast bedankt voor een antwoordje

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 05 feb 2009 20:12

Hallo , jullie zijn wettelijk samenwonend., via registratie op het gemeentehuis.
Sinds mei 2007 erven jullie dan automatisch het vruchtgebruik van de gezinswoning en de aanwezige huisraad van mekaar. Via testament kunnen jullie dit uitbreiden en mekaar alles laten erven. Hij onterft dus zijn ouders en andere familie.
Bij huwelijk kan dezelfde regeling opgemaakt worden. Uw kinderen worden stiefkinderen , ook als hij ze niet adopteert. Hij kan ook een regeling treffen dat het wettelijk systeem van kracht wordt : vruchtgebruik aan de overlevende partner en blote eigendom aan de kinderen. Hierdoor is de langstlevende steeds meester over de woning , zonder dat de kinderen u of uw man kunnen eruit zetten of de woning verkopen.

Ga met concrete gegevens eens langs bij een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

doornroosje
Topic Starter

#3 , 09 feb 2009 15:51

Bedankt voor het antwoord.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”