#4 , 09 okt 2021 17:30
Dank voor de bijkomende info.
Het bord F50 staat er, 15 m voor de oversteekplaats.
Het bord A25 staat er niet, maar dat hoeft ook niet als ik het goed begrijp:
A25
Moeten gesignaleerd worden :
- de plaatsen buiten de kruispunten, waar de fietsers en de bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om de rijbaan op te rijden;
- de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen gelegen buiten de bebouwde kom en die niet bestemd zijn voor het oversteken van een kruispunt.
Omdat:
- er is geen fietspad, en
- het is binnen de bebouwde kom.
Conclusie: ik dien dus wel links te rijden op dat fietspad? Zo ja, neem ik wel de alternatieve weg (langs de Oudenaardsesteenweg): de voertuigen die uit de straten die uitkomen op dat fietspad de baan oprijden, verwachten zich niet aan fietsers die voor hen van rechts komen (wat niemand hen kan verwijten!), en dat leidt tot levensgevaarlijke situaties. Ik heb nog nooit links gereden daar met de fiets, en ik ga het ook niet doen: ik ben immers zelf autochauffeur die quasi dagelijks op die plaats per auto rijdt, en ik weet hoe snel een ongeluk gebeurd is: ik heb er al verschillende (bijna-)ongevallen zien gebeuren.
Indien ik koppig ben, en rechts blijf rijden, waarmee ben ik dan juist in overtreding? Dat ik die oversteekplaats niet heb gevolgd, of omdat ik niet op het fietspad links rijd? Het klopt dat gebodsborden in principe links mogen staan, en het klopt ook dat die oversteekplaats dus verplicht is. Dan heb ik dus geen enkel argument om rechts te rijden?