Erkenning van een kind

wingman
Topic Starter

Erkenning van een kind

#1 , 20 apr 2009 12:44

Situatie: moeder heeft een zoon van 11 jaar en is gescheiden van de vader.
Moeder is nu terug gehuwd.
Nieuwe papa wil ouderschapsverlof aanvragen en heeft een attest nodig waarop staat dat hij dit kind erkend. Hij beschouwd deze jongen ook als zijn zoon. Ze wonen reeds zes jaar samen en vormen dan ook een normaal gezin. De band met de echte vader is slecht te noemen, er zijn regelmatig discussies.
Hoe kan men aan dit attest komen en wat zijn de voorwaarden? Kan de echte papa deze procedure tegenwerken?
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 20 apr 2009 14:08

...Nieuwe papa wil ouderschapsverlof aanvragen en heeft een attest nodig waarop staat dat hij dit kind erkend.
Bij mijn weten heeft een kind slechts twee "erkende" ouders
Misschien komt er nog een tijd dat drie vier of vijf nieuwe mama's/papa's voor een mooi scenario voor kinderhorror kunnen zorgen, maar bij mijn weten is tot op heden twee ouders die erkent kunnen worden voor het kind het maximum en kunnen er dus geen nieuwe mama's of papa's meer bijkomen.

Dit sluit niet uit dat er een regeling kan komen voor nieuw samengestelde gezinnen, maar dan zal die "erkenning" als "nieuwe ouder" toch door een andere bril moeten bekeken worden neem ik aan.

RR

roderidder
Contacteer: Website

#3 , 20 apr 2009 14:28

Kan de echte papa deze procedure tegenwerken?
Stel dat de vader (die eventueel ook een "nieuwe mama" heeft leren kennen) en/of de "nieuwe mama", deze procedure zou inleiden, zou dan de echte mama deze procedure kunnen tegenwerken?

Uiteraard zal bij dergelijke procedure dan als argument gaan uitgespeeld worden dat er een slechte verstandhouding is met de andere ouder (in dit geval de mama) en het beter is deze dan maar opzij te schuiven.

zie je nu wat ik bedoel met kinderhorror...

Er zijn nochtans ooit wetsvoorstellen voorstellen ingedient geweest in die richting

RR

Reclame

wanton

#4 , 20 apr 2009 17:43

Hallo ,

men kan het kind van zijn echtgenoot/ote adopteren via de gewone adoptie. (ipv. volle adoptie) Men spreekt van éénouderadoptie. Bij gewone adoptie blijft de band met de oorspronkelijke familie ( in dit geval de ex-man) bestaan. Die behoudt zijn rechten van biologische vader. Het ouderlijk gezag wordt dan uitgeoefend door de vader en het nieuwe echtpaar.

Lees in het Burgerlijk Wetboek één en ander over de gewone adoptie.

RR , let op uw dt-fouten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 apr 2009 19:42

Ouderschapsverlof - wordt hiermee bedoeld - dat men ook kan thuisblijven bij ziekte.

Wel dan is het eenvoudig - bewijs van samenwoonst met samenstelling ( nieuw) gezin.

Dat moet het doen voor de werkgever.

Wordt zo door de Arbeidsrechtbank aanvaard

Terug naar “Andere”