borgstelling/nalatenschap

Fox
Topic Starter

borgstelling/nalatenschap

#1 , 14 jun 2006 15:38

zit met een vraag:
Mijn hele familie woont in Belgi?. Ik ben Belg en woon in Nederland.
Mijn broer (ongehuwd) is 4 jaar geleden overleden. Omdat ik in Nederland woon, tekende mijn moeder een borgstelling. ( ik meende dat dat moest als een soort waarborg voor de successierechten. de nalatenschap van mijn broer is rond en uiteraard zijn de successierechten al lang voldaan.
Nu is mijn moeder ook wonende in Belgi? overleden.

Nu beweert een schoonbroer van me, dat het geld dat op rekeing stond van mijn moeder 10 jaar vast blijft staan, omdat ze destijds die borgstelling heeft getekend.
Nu heeft mijn zus, die een volmacht heeft van de bankrekening van mijn broer, een dag voor het overlijden van mijn moeder al het geld van mijn moeder haar bankrekening gehaald en dit gestort op haar eigen priv?-rekening.
Wij zijn met 4 kinderen.
Mijn oudste broer, die aangifte wil doen ivm nalatenschap, kan dit niet doen omdat hij niet precies weet hoeveel geld er op de bankrekening stond. Mijn oudste broer en ik willen geenzins dat op een of andere manier de successierechten worden ontdoken.
Wij willen dan ook dat dat bedrag wordt teruggestort op de rekening van mijn moeder.
Mijn zus wil dat niet.

Vraag: Geldt na het overlijden van mijn moeder nog steeds die borgstelling?
Is het waar dat haar banktegoed 10 jaar vast blijft staan?
Wat kunnen wij doen?

m. vr. groet,
Fox

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 18 jun 2006 16:45

WELLICHT word verwezen naar Art. 2032. van het burgerlijk wetboek, "De borg kan, zelfs voordat hij betaald heeft, de schuldenaar in rechte aanspreken om door hem schadeloos gesteld te worden :5? Na verloop van tien jaren,..."

wanton

#3 , 19 jun 2006 12:03

Wat de borgstelling betreft , gaat het hier waarschijnlijk om de borg to. de Registratie nav. het overlijden van uw broer, volgens art. 94 van het Wetboek der Successierechten. Dit vragen die altijd wanneer ??n van de erfgenamen in het buitenland verblijft , in afwachting van de betaling van de successierechten. Wanneer die betaling gebeurd is heeft de borgstelling geen enkel nut of kracht meer , want de schuld is vereffend. Wees wat dat betreft gerust. Dus ook die blokkering voor 10 jaar is 'truut'.
Dat uw zuster het geld van moeder nog heeft afgehaald is een stommiteit. Enerzijds is er mogelijkheid van vervreemding to. de andere kinderen, anderzijds voor de 3 % successierechten op dat bedrag ( na eerst alle kosten te hebben betaald) pleegt ge geen fraude.
Vraag als erfgenaam op de bank het bedrag dat is afgehaald en vermeld dat op uw aangifte als ' aanwezig in baar geld'.
Ge zult U achteraf geruster voelen.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”