Scheidingslijn werd niet gerespecteerd in het verleden

Jorissen
Topic Starter

Scheidingslijn werd niet gerespecteerd in het verleden

#1 , 01 sep 2009 14:17

Hallo.
Toen ik mijn huis kocht in 2003, stond in de akte dat er indertijd (1984) door een landmeter werd vastgesteld dat onze eigendom eigenlijk voor een stuk op het grondgebied van mijn buurman ligt. Dit werd enkel vastgesteld, en de eigenlijke oppervlakte van ons stuk bedraagt 806a. In het begin heb ik mijn buurman gevraagd of ik dat stuk eventueel van hem kon overkopen, maar dit was niet nodig zei hij, de situatie was immers allang zo.
Nu wil ik verhuizen, en blijkbaar veroorzaakt dit paniek bij desbetreffende buurman, want nu wil hij de zaak regulariseren. Gezien ik ga verhuizen, wil ik hier uiteraard geen geld aan geven, mede omdat hij dit met de 2 vorige eigenaars ook niet geregulariseerd heeft.
Nu vraag ik mij af wat mijn rechten zijn, mag hij bijvoorbeeld zomaar de omheining beginnen afbreken (want die staat op zijn helft)? Is het niet zo dat een scheiding die er al 25 jaar -vastgesteld door de landmeter- staat, niet zomaar mag weggenomen worden?
Kan iemand mij hierover uitsluitsel geven, ivm de verjaring van scheidingslijnen...

alvast bedankt voor uw hulp.

Tom

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 sep 2009 11:20

- de verjaringstermijn is in dit geval nog dertig jaar
- de verjaring loopt maar als degene die zich op de verjaring beroept "animus domini" handelt, dit wil zeggen met de bedoeling te handelen zoals een eigenaar; dit kan in dit geval betwist worden nu in de verkoopakte duidelijk vermeld werd dat gebruik gemaakt werd van de eigendom van de buur;
- de buur mag niet zomaar uw afscheiding wegnemen;
- u kan verkopen zoals u gekocht hebt, met die vermeldingen in de akte.

scorpioen

Reclame

Terug naar “Archief”